دانشگاه جامع امام حسین (ع)
پدافند غیرعامل
2008-6849
2980-8030
11
2
2020
07
22
شناسایی نقش و ظرفیت سامانه مترو در تخلیه اضطراری شهر تهران و ارائه راهکارهای مدیریت بحران
1
14
FA
حامد
احمدیوسفی
کارشناسی ارشد پدافند غیرعامل گرایش طراحی دانشکده امایش و پدافند غیرعامل دانشگاه صنعتی مالک اشتر
hamed.ahmadyousefi@gmail.com
فتح اله
شمسایی زفرقندی
استاد دانشگاه دانشگاه دفاع ملی
shamszafar@yahoo.com
سید جواد
هاشمی فشارکی
جامع امام حسین(ع)
fesharakijav@yahoo.com
یکی از اهداف مهم پدافند غیرعامل در زمان وقوع بحرانهای شهری، تخلیه جمعیت و روانسازی بار ترافیک بهمنظور دور نمودن مردم از منبع خطر، امدادرسانی به موقع و اعمال صحیح مدیریت بحران است. استفاده از سامانه حملونقل عمومی در مناطق شهری هنگام تخلیه اضطراری دارایی مهمی به شمار میروند و نقش مهمی در عملیات تخلیه بازی میکند. یکی از سامانههای حملونقل عمومی در تهران، سامانه حملونقل ریلی شهری هست که در سالهای اخیر پیشرفت، گسترش و تأثیرات زیادی داشته است و ترکیب انواع و انعطافپذیری آن بر چگونگی واکنش سریع و مؤثر در تخلیه اضطراری نیز تأثیر میگذارد و میتوان مسافران را به سرعت از محل حادثه دور کند و تأثیر قابل توجهی در تخلیه اضطراری مردم به مکانهای امن داشته باشد. با توجه به اهمیت موضوع تحقیق حاضر در صدد است به بررسی شناسایی نقش و ظرفیت سامانه مترو در تخلیه اضطراری شهر تهران و ارائه راهکارهای مدیریت بحران در تخلیه اضطراری جمعیت بپردازد. در این تحقیق ابتدا مطالعات انجامگرفته در زمینه نقش و تحلیل ظرفیت خطوط مترو بررسی و سپس به محاسبه و تحلیل ظرفیت و نقش سامانههای مترو در تخلیه جمعیت شهر تهران بر اساس سناریوهای آسیبشناسی شهر تهران و مشخص شدن نقاط مبدأ و مقصد پرداخته شده است. و در آخر هم راهکارهای مدیریت بحران برای تسهیل و تسریع تخلیه اضطراری جمعیت در شهر تهران با استفاده سامانههای مترو ارائه شده است.
تخلیه اضطراری,راهکارهای تسهیل تخلیه,ظرفیت شبکه مترو,مدیریت شهری,بحران شهری
https://pd.ihu.ac.ir/article_204788.html
https://pd.ihu.ac.ir/article_204788_0e37b0970d95ee86b4796570b2e5e122.pdf
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
پدافند غیرعامل
2008-6849
2980-8030
11
2
2020
07
22
بررسی تاثیر دو پارامتر زاویه چرخش محور طولی (خم) و تغییر موضعی سطح مقطع تونل بر کاهش فشارهای ناشی از انفجار در دهانه تونل
15
21
FA
مصطفی
امینی مزرعه نو
دانشگاه امام حسین (ع)
civil2020.yd@gmail.com
محمدرضا
خرسندی
دانشجوی کارشناسی ارشد، پدافند غیرعامل، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران
mohammad.khorsandi93@yahoo.com
صفا
پیمان
دانشگاه امام حسین (ع)
speyman@ihu.ac.ir
انفجار در دهانه ورودی تونلها و فضاهای زیرزمینی میتواند منجر به خسارات و تلفات سنگینی شود. بهمنظور کاهش اثرات موج ناشی از انفجار در دهانه ورودی تونل، از روشهایی همچون استفاده از موجگیرها، خمها، موانع هندسی، درب ضد انفجار، الگوهای مختلف ورودی و تعدد ورودی و خروجی میتوان استفاده نمود که استفاده از موانع هندسی به ویژه موجگیرها از پرکاربردترین و اقتصادیترین روش استهلاک موج در تونلها است. هدف از این مقاله بررسی اثر زاویه چرخش محور طولی (خم) و تغییر موضعی سطح مقطع تونل در کاهش اثرات انفجار است که با بررسی عددی با استفاده از نرمافزار اباکوس زاویه چرخش مناسب محور طولی و محل قرارگیری مناسب برای تغییر موضعی سطح مقطع تونل در راستای تونل منتهی به سازه امن مشخص، درنهایت شاخصههای مناسب با در نظر گرفتن کمترین حفاری (اقتصادیترین روش) و بیشترین کاهش اثرات انفجار (کاهش آسیبپذیری) در انفجارهای نزدیک دهانه و دور از دهانه پیشنهاد میگردد همچنین تغییر موضعی سطح مقطع تونل در انتهای مسیر مستقیم و تغییر زاویه چرخش محور طولی از حاده 135 درجه تا قائم (90 درجه) بیشترین کاهش فشار را شاهد خواهید بود.
اضافه فشار,زاویه چرخش,تونل,موجگیر,انفجار
https://pd.ihu.ac.ir/article_204793.html
https://pd.ihu.ac.ir/article_204793_26e80e6b9b5bc06ec6875933fc46044e.pdf
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
پدافند غیرعامل
2008-6849
2980-8030
11
2
2020
07
22
ارزیابی و پهنهبندی خطر زمینلغزش با روش Fuzzy-AHP (مطالعه موردی: محدوده پروژه آزادراه مراغه - هشترود (قطعه دوم))
23
30
FA
ساسان
مشمول کویچ
کارشناس اجرا-موسسه عاشورا
sasan1992.mashmoul@gmail.com
کریم
کیومرثیان
موسسه عاشورا
mortezakaumarsian1368@gmail.com
امروزه بحث، شناسایی، مهار و پیشگیری از تلفات و خسارات جانی، اقتصادی و اجتماعی ناشی از حوادث طبیعی مانند زمینلغزش، سیل، زلزله مورد توجه خاص محافل علمی، تحقیقاتی و مسئولین امر در اکثر کشورها است. وقوع زمینلغزش میتواند ارتباط نزدیک و قوی با دیگر حوادث طبیعی همچون سیل و زمینلرزه داشته باشد و این پدیدهها بهعنوان عوامل محرک، نقش قابل توجهی در گسترش و شدت خسارات ناشی از زمینلغزش دارند. در این تحقیق از روش Fuzzy-AHP، استفاده شده است و عوامل مؤثر در وقوع زمینلغزش، شامل لیتولوژی، فاصله از گسل، هندسه شیب، ارتفاع، کاربری و پوشش زمین، فاصله از آبراههها و فاصله از راهدر نظر گرفته شدهاند. منطقه مورد مطالعه در شمال غرب ایران، در استان آذربایجان شرقی و در محدوده شهرستان مراغه و هشترود واقع شده است. طول کل آزادراه مراغه - هشترود 92 کیلومتر و قطعه دوم این آزادراه 26 کیلومتر میباشد. علت اصلی قرارگیری منطقه مورد مطالعه در پهنههای با خطر متوسط تا بالا، عمدتاً به دلیل جنس سنگهای مسیر آزادراه میباشد که رسوبی و در مقابل فرسایش ضعیف هستند، همچنین نزدیکی به آبراههها و پوشش گیاهی پراکنده در منطقه مورد مطالعه، خطر زمین لغزش را تشدید میکند.
زمین لغزش,پهنه بندی,Fuzzy-AHP,آزادراه
https://pd.ihu.ac.ir/article_205039.html
https://pd.ihu.ac.ir/article_205039_656ba911d18e2932434610bfbd1f6587.pdf
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
پدافند غیرعامل
2008-6849
2980-8030
11
2
2020
07
22
ارزیابی آسیبپذیری بافتهای شهری در برابر زلزله با رویکرد پدافند غیرعامل (مورد مطالعه: منطقه 2 شهر تهران)
31
43
FA
یاسر
معرب
دانشجوی دکترای دانشگاه تهران، ایران
yassermoarab@yahoo.com
بهناز
سپهرزاد
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تهران
behnaz.sepehrzad@ut.ac.ir
مصطفی
نادری
دانشجوی دکترای دانشگاه تهران، ایران
mostafanaderi30@yahoo.com
زلزله بهعنوان پدیدهای طبیعی، زمانی مخاطره آمیز و بحران آفرین است که جامعه نسبت به آن آسیبپذیر بوده و آمادگی لازم برای رویارویی آن را نداشته باشد. تجربه زلزلههای روی داده در کشور نشان داد که آمادگی لازم برای رویارویی با این پدیده طبیعی در کشور وجود ندارد و ادامه این روند میتواند خسارتهای جبران ناپذیری بر پیکره جامعه وارد کند. به ویژه اگر زلزله احتمالی در یکی از شهرهای بزرگ و پرجمعیت کشور مانند تهران رخ دهد. از طرف دیگر اگر جلوگیری از وقوع زلزله امکانپذیر نیست، ولی کاهش آسیبهای ناشی از آن امکان پذیر است و چیزی که بیش از همه اهمیت دارد، نجات جان انسانها در برابر این رخداد طبیعی است. بهطور خلاصه میتوان گفت : آسیبپذیری بالای شهر تهران به ویژه منطقه 2 از زلزله احتمالی و ضرورت حفظ ایمنی و امنیت شهروندان بهعنوان یکی از مهمترین اهداف برنامهریزی شهری، از ضرورتهای انجام این طرح میباشد. در این پژوهش، ابتدا چارچوب نظری تحقیق از طریق جمعآوری اطلاعات از طریق منابع کتابخانهای و الکترونیکی و مقالات صورت پذیرفت. در ادامه بهمنظور بررسی میزان آسیبپذیری بافتهای شهری در برابر زلزله با رویکرد پدافند غیرعامل، بر اساس نظرات کارشناسان و بررسی پژوهشهای قبلی، ابعاد و معیارهای پیشنهادی مشخص گردید. سپس مقایسات زوجی شاخصها به کمک 15 نفر از اعضای هیئت علمی و کارشناسان متخصص که در حوزه برنامهریزی محیطزیست، برنامهریزی شهری، برنامهریزی روستایی و شهرسازی تخصص داشتهاند، صورت پذیرفته است. مبنای ارزشگذاری آنها بر اساس تجربیات و مطالعات آنها میباشد. پس از انجام مقایسات زوجی، نقشههای عوامل مؤثر در میزان آسیبپذیری بافتهای شهری منطقه در محیط Idrisiاستانداردسازی شده و در محیط GIS، وزن هر کدام از این معیارهای مؤثر در میزان آسیبپذیری بافتها در لایهها تأثیر داده شده و نقشهها ترکیب شدند تا میزان آسیبپذیری بافتهای شهری در برابر زلزله با رویکرد پدافند غیرعامل منطقه، مشخص گردد.
آسیبپذیری,بافتهای شهری,زلزله,پدافند غیرعامل
https://pd.ihu.ac.ir/article_205145.html
https://pd.ihu.ac.ir/article_205145_418c8dad80b9467d67c6c24e3c377da2.pdf
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
پدافند غیرعامل
2008-6849
2980-8030
11
2
2020
07
22
فناوری لایفای: معرفی، کاربردها، چالشها و ارزیابی امنیتی آن
45
59
FA
سامان
کشوری
0000-0002-6025-4999
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
sakeshvari@ihu.ac.ir
مصطفی
عباسی
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
moabbasi@ihu.ac.ir
امروزه با گسترش اینترنت یکی از چالشهای بزرگ شبکههای ارتباطی سرعت دسترسی به آن است. در هنگامی که دستگاههای مختلفی به شبکه بیسیم متصل میشوند سرعت دسترسی به یک چالش تبدیل میشود. شبکههای وایفای با مشکلاتی روبهرو هستند از جمله اینکه استفاده از آنها در برخی مکانها دشوار و یا غیر ممکن بوده و سرعت آن برای پاسخگویی به نیازهای امروزی کند است. در این مقاله ضمن معرفی لایفای، ویژگیها و محدودیتهای این شبکه که دادهها در آن از طریق نور مرئی بهصورت بیسیم تبادل میشوند، بررسی شده است. یکی از مواردی که برای این شبکه نوین اهمیت دارد، طرز کار آن و روابط علمی و مدلهای ریاضی تعریف شده برای آن است که در این پژوهش به آن و همچنین معماری لایفای پرداخته شده است. کاربردها و ایدههای نوینی برای لایفای وجود دارد که در این مقاله بررسی شدهاند. در پایان عملکرد لایفای مورد ارزیابی قرار گرفته شده است. این ارزیابی شامل تحلیل امنیتی و بررسی مزایا و معایب فناوری ارتباطی لایفای نسبت به وایفای است.
لایفای,امنیت لایفای,وایفای,انتقال داده
https://pd.ihu.ac.ir/article_205019.html
https://pd.ihu.ac.ir/article_205019_497573d17a09c426d4f933a9d621529e.pdf
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
پدافند غیرعامل
2008-6849
2980-8030
11
2
2020
02
17
واکاوی علل استفاده از ساختارهای گنبدی شکل در ساختمانهای صنعتی (نمونه موردی: ساختمان راکتور نیروگاههای هستهای)
61
71
FA
جواد
گودینی
0000-0001-6140-9545
دانشگاه رازی کرمانشاه
j.goudini1980@yahoo.com
<span lang="FA">این نوشتار مؤید آن بوده که نیروگاههای هستهای یکی از مجموعههای صنعتی با خطرپذیری بالا است؛ بنابراین، ایمنی و امنیت، از مهمترین دغدغههای طراحانه این مجموعهها است. بررسی طرح این مراکز مؤید آن بوده که در بسیاری از نیروگاههای هستهای از ساختارهای گنبدی شکل استفاده شده است. تأکید آییننامههای هستهای آژانس بینالمللی بر ضرورت استفاده از تجربیات موفق پیشین به انضمام تکرار ساختارهای مذکور، این فرضیه را مطرح نموده که ساختارهای گنبدی شکل در افزایش امنیت و ایمنی نیروگاهها مؤثر هستند. بنابراین نوشتار پیشِرو به دنبال آن بوده که ضمن شناسایی ساختارهای مختلف گنبدی شکل به واکاوی علل استفاده از آنها نائل آید. این تحقیق، ماهیتی توصیفی - تحلیلی داشته و از استنتاجهای عقلی به عمل آمده بر روی آییننامهها و بررسی تجربی طرحهای نیروگاهی استفاده نموده است. یافتهها مؤید آن بوده که دربرگرفتن سامانهها، ساختارها و تجهیزات حاوی مواد رادیواکتیو، ممانعت از انتشار آنها، مقاومت در برابر حوادث داخلی و خارجی، کاهش فشار و دمای داخلی در هنگام از دست رفتن مدار خنک کننده اصلی، جا دادن به سامانههای فعال و غیر فعال ایمنی از مهمترین نقشهای ساختارهای گنبدی شکل تکلایه و دولایهای است که به شکل نمایان و غیر نمایان در طرح ساختمان راکتور بهکار رفتهاند. با این حال، تنها برخی از این نقشها به واسطه فرم گنبدی شکل محقق میشوند.</span>
طراحی معماری,نیروگاه های هسته ای,ساختارهای گنبدی شکل,ایمنی,امنیت
https://pd.ihu.ac.ir/article_204986.html
https://pd.ihu.ac.ir/article_204986_1af6cfcc5c58950a8fdac4fe0a5e64a8.pdf
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
پدافند غیرعامل
2008-6849
2980-8030
11
2
2020
02
17
اثر مقاومسازی ستون بتن مسلح با جاکت فولادی سراسری در بارگذاری انفجار
73
81
FA
سمیه
ملائی
0000-0001-6592-179X
استادیار گروه مهندسی عمران دانشگاه بناب
s.mollaei@ubonab.ac.ir
اسماعیل
پاکزاد
گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی مهندسی، مؤسسه آموزش عالی اشراق بجنورد، بجنورد، خراسان شمالی، ایران
pakzadsmail@gmail.com
اغلب اثر مخرب انفجار در سازهها به صورت خرابی موضعی اعضای سازهای بوده که میتواند با تخریب پیشرونده همراه شود. تخریب پیشرونده، که سبب تلفات گسترده جانی و مالی در زمان انفجار است، میتواند در اثر فروریختن و حذف ناگهانی ستونهای سازهای تحت فشار مستقیم انفجار روی دهد. بنابراین بررسی پاسخ انفجاری ستونها و مقاومسازی آنها اطلاعات بسیار مفیدی را دربر خواهد داشت. در این پژوهش با یک روند مدلسازی صحتسنجی شده، ستون بتن مسلح با حلگر صریح نرمافزار ABAQUS تحت انفجار تحلیل شده و نسبت به تقویت آن با جاکت سرتاسری فولادی به ضخامتهای mm 4/2 و 6 اقدام شده است. با انجام تحلیلهای دینامیکی غیر خطی، پاسخ مدلهای ستون تقویت شده و تقویت نشده تحت اثر بار از لحاظ مقادیر حداکثر تغییر مکان و انرژی جذب شده انفجار با یکدیگر مقایسه میشود. نتایج حاصل نشان میدهد که مقاومسازی ستون بتن مسلح با جاکت فولادی، با کاهش تغییر شکل و انرژی رسیده به سازه، عملکرد آن را در برابر بارگذاری انفجار به صورت قابل توجهی بهبود میدهد.
ستون بتن مسلح,بارگذاری انفجاری,مقاومسازی,جاکت فولادی
https://pd.ihu.ac.ir/article_204987.html
https://pd.ihu.ac.ir/article_204987_60202ab75f66fc586d15d173074cd279.pdf
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
پدافند غیرعامل
2008-6849
2980-8030
11
2
2020
07
22
ارزیابی ریسک سدهای بتنی برقآبی با روش تلفیقی FEMA و RAMCAP با رویکرد پدافندغیرعامل، مطالعه موردی : سد بتنی لیرو
83
94
FA
احسان
فیضی
کارشناس ارشد، پدافند غیرعامل دانشگاه صنعتی مالک اشتر
esi.f2012@gmail.com
محمد
نقوی
شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران
naghavi654@gmail.com
حسین
فخرایی
مربی، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران
fakhraee@iust.ac.ir
امروزه با گسترش انواع تهدیدات انسان ساخت نظیر تهدیدات نظامی، تروریستی و خرابکارانه، توجه به کنترل و کاهش آسیبپذیری زیرساختهای حیاتی کشور به ویژه سامانههای تأمین آب مانند زیرساختهای سد و کسب آمادگیهای لازم به منظور مقابله و بازیابی شرایط مطلوب در برابر انواع تهدیدات، امری ضروری است. تحقیق حاضر با هدف ارزیابی ریسک سدهای بتنی برقآبی در برابر تهدیدات انسان ساخت تعریف شده است که در زمره تحقیقات کاربردی به شمار میرود. در این راستا، در مرحله شناسایی تهدیدات پیش روی سدها و استخراج آسیبهای ناشی از رخداد آنها و ارائه ملاحظات پدافند غیرعامل، از روشهای کتابخانهای، مصاحبه و مشاهده استفاده شده است و در بخش اولویت بندی تهدیدات، آسیبپذیریها و ارزش داراییها نیز از روش پرسشنامه، جهت گردآوری اطلاعات استفاده گردید. از این رو، روش تحقیق مقاله حاضر، روش توصیفی- تحلیلی میباشد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها نیز روش تحلیل محتوا (کیفی) و روش آمار توصیفی (کمی) انتخاب، و نرمافزارهای Expert Choice v11.0 و SPSS13.0 به عنوان ابزار پردازش اطلاعات انتخاب شد. یافتههای تحقیق نشان داد که تهدیدات حملات هوایی، موشکی و شبه نظامی جزء تهدیدات اصلی سدها محسوب میگردد و با پیادهسازی مؤلفههای ارزیابی ریسک بر روی مطالعه موردی (سد لیرو) ریسکهای سد و سرریز و ساختمان نیروگاه این سد با بالاترین ریسک همراه بوده است. متدولوژی ارزیابی ریسک استفاده شده در این تحقیق با استفاده از روش تلفیقی FEMA و RAMCAP میباشد که شامل سه بخش اساسی (تعیین ارزش داراییها، غربالگری تهدیدات و ارزیابی آسیبپذیری و ریسک) میباشد که سعی شده است در این تحقیق به صورت اجمالی به معرفی آنها پرداخته شود.
ریسک,پدافندغیرعامل,سد لیرو,FEMA,RAMCAP
https://pd.ihu.ac.ir/article_204925.html
https://pd.ihu.ac.ir/article_204925_50af2f2214b470e63de5054c043d4b50.pdf