2024-03-28T12:41:22Z
https://pd.ihu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=2200135
پدافند غیرعامل
2008-6849
2008-6849
1395
7
3
عیین چیدمان مناسب ورق FRP برای مقاومسازی دیوارهای بتنی در برابر بارهای ناشی از انفجار
صیاد
کریمی
صفا
پیمان
گسترش عملیات تروریستی باعث گردیده است که به امنیت ساختمان در برابر بارهای ناشی از انفجار توجه بیشتری گردد. با توجه به اینکه ساختمانهای موجود در بیشتر موارد برای بار ثقلی یا بارهای ناشی از زلزله طراحیشدهاند و به اثر ناشی از انفجار توجه کمتری شده است، تحقیق در این زمینه ضروری میباشد. معمولاً عملیات تروریستی بهگونهای هست که مواد منفجره در نزدیکی ساختمان منفجر میشود و باعث وارد شدن فشار زیاد در مدتزمان بسیار کمی بر ساختمان میشود. یکی از اعضا ساختمان که فشار بیشتری تحمل میکند دیوارهای ساختمان میباشد که باید مقاومت و شکلپذیری کافی داشته باشد تا از پخش شدن قسمتهای تشکیلدهنده دیوار در انفجار جلوگیری نماید. روشهای مختلفی برای افزایش مقاومت و شکلپذیری دیوارها وجود دارد که استفاده از FRP گزینه مناسب و کاربردی میباشد. استفاده از ورقهای FRP باعث افزایش مقاومت و شکلپذیری سازه میشود بدون اینکه سازه دستخوش تغییر محسوسی در جرم و سختی گردد. در این تحقیق با استفاده از نرمافزار المان محدود آباکوس، دیواری که با استفاده اﻟﻴﺎﻓﻲ ﭘﻠﻴﻤﺮی (FRP) مقاومسازی شده بود، تحت بارگذاری انفجاری قرار داده و با نتایج آزمایشگاهی موجود در مقالات صحت سنجی شده و نیز اثر چیدمانهای مختلف مقاومسازی در رفتار دیوار مورد تحقیق قرار گرفت. نتایج تحقیق بیانگر این موضوع است که این مقاومسازی اثر قابل توجهی در کاهش تغییر مکان نقطه بحرانی دیوار (افزایش سختی و جرم که در بارگذاری انفجاری مهم است) از خود نشان نمیدهد ولی موجب افزایش مقاومت در برابر پخش شدن ناشی از خردشدگی (به دلیل افزایش شکلپذیری) میگردد. در این تحقیق از بررسی شکلهای غیرمرسوم و غیرقابل اجرا در مطالعه المان محدود بر حذر شده و بیانگر این موضوع میباشد که جهت مناسب الیاف FRP در راستای میلگردهای طراحی می باشد.
آباکوس
اجزاء محدود
بارگذاری انفجاری
مقاومسازی
FRP
2016
09
22
1
8
https://pd.ihu.ac.ir/article_200694_7964ab6f27c32f909ba410334cc6926e.pdf
پدافند غیرعامل
2008-6849
2008-6849
1395
7
3
تهدیدات طراحی و اجرای شفت تونلها از منظر پدافند غیرعامل
سید احمد
مهدی نیا
پرویز
رفعتی
شفت به عنوان یکی از اجزای مهم سازه زیرزمینی و تونل، نقش اساسی در پایداری و استمرار حیات و کارآیی سازه متناسب با عملکرد آن، به ویژه در زمان بحران ایفا میکند. این سازه یک معبر عمودی یا شیبدار (مایل) در زمین است که با کاربریهای مختلف نظیر مسیر تهویه و کانال تأسیسات، خروجی اضطراری، مسیر میانبر، استخراج مواد معدنی و نیز دسترسی اضطراری در زمان بحران به یک تونل، ساخته میشود. کاربرد اصلی شفت در تونل و هر سازه زیرزمینی، تأمین هوای تازه برای افراد و تجهیزات (سرمایش، گرمایش، دیزل ژنراتور، ترانس برق، UPS و غیره) و خروج هوای گرم، گاز و دود دستگاهها و دیزل ژنراتورها میباشد. شفت با توجه به میزان روباره، نوع پروژه، شرایط بهرهبرداری، تعداد نیروی انسانی، تعداد و نوع دستگاهها و تجهیزات و به طور کلی نوع کاربری و بهره برداری، به صورت متفاوت طراحی و اجرا میگردد. از آنجایی که از یک طرف شکل ظهور شفت در سطح زمین، با عنایت به میزان روباره، مورفولوژی و توپوگرافی، نقطه ضعف پروژه و منشاء اثر تهدید محسوب میگردد و از طرفی دشمن با عنایت به توان ما در احداث سازههای امن، استراتژی تولید سلاحهای خاص خود را تنظیم میکند، در این مقاله سعی گردید با بررسی شفتها به عنوان نقاط آسیب پذیر تونل، راهکارهای کاهش آسیب پذیری، بهبود کارآمدی و افزایش ضریب ایمنی آن مورد بررسی قرار گرفته و با ارائه راهکارهای عملی و تمهیدات پدافند غیرعامل نظیر مکانیابی مناسب، رعایت اصول استتار، فریب و اختفاء، افزایش ضرایب ایمنی سازه دهانه شفت، ایجاد شکست، انحراف و اجرای موجگیر در شفت قائم و مایل به منظور کاهش اثر موج انفجار و تمهیدات دیگر از آسیب احتمالی جلوگیری و یا میزان آن حداقل گردد.
پدافند غیرعامل
سازههای امن
شفت
آسیب پذیری
2016
09
22
9
18
https://pd.ihu.ac.ir/article_200695_ffcdcda3fa53ffe582a16f8799acf594.pdf
پدافند غیرعامل
2008-6849
2008-6849
1395
7
3
تشخیص بات نت به وسیله تحلیل فعالیت های گروهی و پاسخ های ناموفق ترافیک شبکه
وحید
محمدی
عباسعلی
رضائی
یکی از تهدیدات روزافزون در اینترنت و شبکههای کامپیوتری بات نتها هستند. بات نت، شبکهای از کامپیوترهای آلوده متصل به اینترنت است که تحت کنترل سرور فرماندهی و کنترل قرار میگیرد و برای حملات اینترنتی همچون حملات ممانعت از سرویس و فرستادن هرزنامه، مورد استفاده قرار میگیرد. بات نت با شناسایی دستگاههای آسیبپذیر موجود در شبکه و به مصالحه درآوردن آنها، حیطه تحت کنترل خود را گسترش میدهد. بات نتها بهسرعت در حال پیشرفت هستند و از فنّاوریهای جدید همچون DNS و تغییرات پیدرپی سریع، برای به دام انداختن کاربران و افزایش حفاظت از کامپیوترهای آلوده خود بهره میبرند. یکی از انواع تغییرات پیدرپی سریع، استفاده از الگوریتم تولید نام دامنه است. مهاجمین با استفاده از این روش از قرار گرفتن نام دامنه سرویسدهندههای فرماندهی و کنترل خود در فهرستهای سیاه جلوگیری مینمایند. بسیاری از روشهای تشخیص باتنت، مبتنی بر تحلیل فعالیت گروهی باتنتها هستند، اما استفاده از این روش بهتنهایی، در شبکههای کوچک و متوسط کارایی مناسبی ندارد. هدف ما در این مقاله ارائه روشی جامع و کامل برای تشخیص باتنتهایی است که از تغییرات پیدرپی نام دامنه در ترافیک استفاده میکنند و بهصورت الگوریتمی تولید میشوند. روش ما قابلیت تشخیص باتنتهای شناختهشده و همچنین ناشناختهای که از این روش استفاده میکنند را دارا هست. در این روش، تشخیص باتنتها بر اساس پاسخهای ناموفق یا NXDomain در هر میزبان صورت میگیرد. این ویژگی باعث میشود که دقت تشخیص در شبکههای کوچک و متوسط افزایش یابد. این روش در شبکههای آلوده به باتنتهای کانفیکر و کراکن آزمایش و اطلاعات بهدستآمده از آن مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته است.
بات نت
هرزنامه
dns
تغییر پیدرپی دامنه
الگوریتم تولید نام دامنه
Nxdomain
2016
09
22
19
27
https://pd.ihu.ac.ir/article_200696_322f176f830f5cbda54a37e2f0c9133a.pdf
پدافند غیرعامل
2008-6849
2008-6849
1395
7
3
ارزیابی تاب آوری اقتصادی کاربری اراضی شهری (نمونه موردی: منطقه ی 1 تهران)
یاسر
معرب
اسماعیل
صالحی
محمدجواد
امیری
شهرها اغلب محل تراکم بسیار زیاد جمعیت و پدیدههای انسانساخت هستند. به همین دلیل در صورت نبود آمادگی برای مقابله با زلزله، اگر این بلا رخ دهد احتمال بروز خسارات جانی و مالی بالا است. از طرف دیگر اینکه مردم چگونه برای مقابله، واکنش یا فائق آمدن بر فشار طبیعی، فشارتکنولوژیکی و یا هر گونه فشار زیاد مهیا شوند، مرتبط با این موضوع است که پس از وقوع یک بلای بزرگ آن جامعه به چه میزان قادر است خود را به حالت اول بازگرداند. در این راستا پرداختن به تاب آوری اقتصادی کاربری اراضی شهری اهمیت و ضرورت پژوهش حاضر را روشن می کند. هدف کلی از پژوهش حاضر، بدست آوردن عوامل تاثیرگذار در میزان تاب آوری اقتصادی کاربری اراضی شهری و تعیین میزان اهمیت نقش هر یک از این عوامل و بررسی آن ها در منطقه ی 1 شهر تهران می باشد. روش تحقیق این پژوهش توصیفی تحلیلی، و ماهیت آن کاربری است. در این پژوهش، ابتدا چارچوب نظری تحقیق از طریق جمع آوری اطلاعات از طریق مطالعات اسنادی صورت پذیرفت. در ادامه به منظور بررسی میزان تابآوری اقتصادی کاربری اراضی، براساس نظرات کارشناسان و بررسی پژوهشهای قبلی، معیارها و زیرمعیارهای تاب آوری تعیین گردید. سپس مقایسات زوجی شاخص ها به کمک 15 نفر از اعضای هیئت علمی و کارشناسان متخصص که در حوزه ی برنامه ریزی محیط زیست، برنامه ریزی شهری، برنامه ریزی روستایی و شهرسازی تخصص داشته اند، صورت پذیرفته است. همچنین به منظور ارزیابی و بررسی نهایی از روش FAHP، سیستم اطلاعات جغرافیایی(GIS)، Idrisi و Topsis بهره گرفته شده است. در نهایت، ارزیابی ها و بررسی ها نشان داد که میانگین تاب آوری نواحی منطقه ی 1 شهرداری تهران معادل 0/48 است.
"تاب آوری"
"اقتصادی"
"کاربری اراضی شهری"
"آسیب پذیری"
2016
09
22
29
36
https://pd.ihu.ac.ir/article_200697_284a5f3a31ac90726a8a8f649bdd03a2.pdf
پدافند غیرعامل
2008-6849
2008-6849
1395
7
3
اقدامات متقابل اهداف هوایی در برابر جستجوگرهای مادون قرمز
صفا
خزایی
سیاوش
پادگانه
محمد رضا
عاروان
موشکهای آشیانهیاب مادونقرمز، موشکهایی هستند که از تشعشعات مادونقرمز اهداف برای آشکارسازی و ردیابی آنها استفاده میکنند. کاربری آسان و همچنین هزینه پایین استفاده ازاین موشکها، سبب شده که تهدیدی جدی برای اهداف هوایی باشند. در این تحقیق، انواع مختلف جستجوگرهای مادونقرمز به همراه چگونگی ردیابی اهداف حرارتی بهطور خلاصه معرفی میگردند. سپس، روشهای مقابله اهداف هوایی با جستجوگرهای مادونقرمز نظیر پرتاب فلیر مورد بررسی و تحلیل قرار میگیرند.
جستجوگرهای مادونقرمز
موشکهای آشیانهیاب
فلیر
اقدامات متقابل
2016
09
22
37
45
https://pd.ihu.ac.ir/article_200698_61d7c278d8a2afc1fdf1d96f72a73010.pdf
پدافند غیرعامل
2008-6849
2008-6849
1395
7
3
ارزیابی ایمنی شهر ایلام و ارائه ی راهکار های دفاعی از منظر پدافند غیر عامل
رسول
سروستان
سعید
ملکی
هدف از این پژوهش بررسی و ارزیابی ایمنی شهر ایلام و ارائه راهکارهای دفاعی از منظر پدافند غیرعامل است که امروزه اتخاذ تدابیر هوشمندانه در رابطه فعالیت کلیه بخشها و نهادهای کشور درزمینه مواجهه با بحرانهای طبیعی از یکسو و از سویی چالشهای سیاسی و اقتصادی همواره مورد تأکید قرار داشته و با تبیین التزامات سازوکار پدافند غیرعامل بهعنوان یک استراتژی کارآمد درزمینه مواجهه با بحران، میتوان به کاهش حداقلی آسیبهای ناشی از بحران امید بست. روش تحقیق در پژوهش حاضر نیز توصیفی– تحلیلی است. برای جمعآوری اطلاعات از روش میدانی و کتابخانهای (دادهها از سازمان نفوس مسکن و شهرسازی استان ایلام) استفادهشده است. جامعه آماری موردنظر در این تحقیق مشتمل است بر کلیه سازمانها و نهادهای دولتی نظامی، خصوصی و نیز بررسی تمامی زیرساختها، تأسیسات شهری، امکانات موجود، دستگاهها، منابع انرژی، مراکز و؛ که بهنوعی با ایجاد بحران و حل آن در ارتباط شده است. بیشترین عامل و عملکرد تهدیدهای شهر ایلام نزدیک بودن شهر به سد با 2.250 امتیاز و کمترین عامل و عملکرد تهدیدهای مربوط به حاشیهنشینی گسترده و ضعف نظارتی با 1.123 امتیاز. نتایج نشان میدهد که عوامل برونسازمانی پدافند غیرعامل شهر ایلام بالاترین عملکرد به آموزش تخصصی ضد بحران نیروی انسانی با 4.917 امتیاز و پایینترین عامل عملکردی به حاشیهنشینی گسترده و ضعف نظارتی با 1.123 امتیاز و همچنین از عوامل درونسازمانی پدافند غیرعامل بالاترین عملکرد به داشتن نیروهای زبده و آموزشدیده در مواجهه با بحران با 4.000 امتیاز و پایینترین عملکرد مربوط به موانع مالی و اعتباری با 1.500 امتیاز هست.
پدافند غیرعامل
سیستم ایمنی شهری
مراکز حیاتی
مراکز حساس
ایلام
2016
09
22
47
56
https://pd.ihu.ac.ir/article_200699_842dc58ed828e0671719312a99f9ccdb.pdf
پدافند غیرعامل
2008-6849
2008-6849
1395
7
3
ارزیابی و اولویت بندی تهدیدات انسان ساز خصمانه در ایستگاه های تشکیلاتی راه آهن با رویکرد پدافندغیرعامل
احسان
فیضی
سید یحیی
صفوی
فتح اله
شمسایی زفرقندی
ایستگاه راه آهن یکی از مهمترین و حساس ترین بخش های سیستم حمل و نقل ریلی کشور های جهان محسوب می گردد. در بین انواع این ایستگاه ها، ایستگاه های تشکیلاتی بخاطر نقششان در بهره برداری از خطوط ریلی و نیز وجود تاسیسات حیاتی در آن نظیر اتاق کنترل ، مراکز بیسیم و ارتباطات ، تجهیزات عملیاتی، مخازن سوخت، ساختمان مرکزی و مدیریت عملیات سیروحرکت منطقه و ... حائز اهمیت کشوری می باشند و حذف آن می تواند بر عملکرد سیستم حمل ونقل ریلی کشور به صورت مستقیم تاثیر بگذارد و آن را دچار اختلال و بحران سازد. از این رو این زیرساخت می تواند مورد آماج تهدیدات انسان ساخت خصمانه قرا گیرد. این پژوهش به روش توصیفی - تحلیلی و با استفاده از مطالعات کتابخانه ای و پرسشنامه به استخراج تهدیدات انسان ساخت خصمانه حوزه ی ایستگاه های تشکیلاتی راه آهن و رتبه بندی آنها در هر یک از دارایی های اصلی این زیرساخت می پردازد. ارزیابی تهدیدات در این مقاله به دو صورت کیفی و کمی صورت پذیرفته است، که در ارزیابی کیفی 7 تهدید ( حملات هوایی، موشکی، بمب گذاری، حملات مسلحانه، حریق عمدی، خرابکاری سایبری و خرابکاری فیزیکی) احصاء شده است و در ارزیابی کمی، تهدیدات انسان ساخت با توجه به 4 شاخص (شدت خسارت، سابقه تهدید، توانایی دشمن و جذابیت هدف) برای هریک از دارایی های اصلی ایستگاه تشکیلاتی راه آهن به صورت مجزا اولویت بندی شده است. یافته های تحقیق بیانگر آن است که از میان تهدیدات ذکر شده تهدیدات بمب گذاری و خرابکاری فیزیکی اصلی ترین تهدید برای کل فضای ایستگاه تشکیلاتی راه آهن می باشد.
ایستگاه های تشکیلاتی راه آهن
تهدیدات انسان ساز خصمانه
پدافندغیرعامل
2016
09
22
57
67
https://pd.ihu.ac.ir/article_200700_0dc35e87018ae372d93d926c7990f9b1.pdf