دانشگاه جامع امام حسین (ع)پدافند غیرعامل2008-684911220200722Identifying the role and capacity of the metro system in emergency evacuation of Tehran and providing crisis management solutionsشناسایی نقش و ظرفیت سامانه مترو در تخلیه اضطراری شهر تهران و ارائه راهکارهای مدیریت بحران114204788FAحامداحمدیوسفیکارشناسی ارشد پدافند غیرعامل گرایش طراحی دانشکده امایش و پدافند غیرعامل دانشگاه صنعتی مالک اشترفتح الهشمسایی زفرقندیاستاد دانشگاه دانشگاه دفاع ملیسید جوادهاشمی فشارکیجامع امام حسین(ع)Journal Article20190312Some of the main goals of passive defense in times of urban crises are timely relief and applying proper crisis management practices such as evacuating the city and removing traffic jams to keep people away from danger. Therefore, public transport systems in urban areas during emergency evacuation are important assets and play important roles in the evacuation operations. One of the public transportation systems in Tehran is the urban rail transport system which has been developed in recent years and its variety and flexibility effectively influences rapid emergency evacuation. Due to the importance of the matter, the aim of this research is to investigate the role and capacity of the metro system in emergency evacuation of Tehran city and to provide solutions for crisis management in emergency evacuation. Hence, previous studies on the role and analysis of the capacity of the metro lines are inspected and then the role and capacity of the metro systems in the discharge of Tehran city population are analyzed according to scenarios of the city pathology and specification of departures and destinations. Finally, crisis management solutions are provided to facilitate and accelerate the emergency evacuation of the population in Tehran using the subway system.یکی از اهداف مهم پدافند غیرعامل در زمان وقوع بحرانهای شهری، تخلیه جمعیت و روانسازی بار ترافیک بهمنظور دور نمودن مردم از منبع خطر، امدادرسانی به موقع و اعمال صحیح مدیریت بحران است. استفاده از سامانه حملونقل عمومی در مناطق شهری هنگام تخلیه اضطراری دارایی مهمی به شمار میروند و نقش مهمی در عملیات تخلیه بازی میکند. یکی از سامانههای حملونقل عمومی در تهران، سامانه حملونقل ریلی شهری هست که در سالهای اخیر پیشرفت، گسترش و تأثیرات زیادی داشته است و ترکیب انواع و انعطافپذیری آن بر چگونگی واکنش سریع و مؤثر در تخلیه اضطراری نیز تأثیر میگذارد و میتوان مسافران را به سرعت از محل حادثه دور کند و تأثیر قابل توجهی در تخلیه اضطراری مردم به مکانهای امن داشته باشد. با توجه به اهمیت موضوع تحقیق حاضر در صدد است به بررسی شناسایی نقش و ظرفیت سامانه مترو در تخلیه اضطراری شهر تهران و ارائه راهکارهای مدیریت بحران در تخلیه اضطراری جمعیت بپردازد. در این تحقیق ابتدا مطالعات انجامگرفته در زمینه نقش و تحلیل ظرفیت خطوط مترو بررسی و سپس به محاسبه و تحلیل ظرفیت و نقش سامانههای مترو در تخلیه جمعیت شهر تهران بر اساس سناریوهای آسیبشناسی شهر تهران و مشخص شدن نقاط مبدأ و مقصد پرداخته شده است. و در آخر هم راهکارهای مدیریت بحران برای تسهیل و تسریع تخلیه اضطراری جمعیت در شهر تهران با استفاده سامانههای مترو ارائه شده است.دانشگاه جامع امام حسین (ع)پدافند غیرعامل2008-684911220200722Investigation of the effects of two parameters of longitudinal axis rotation angle (bend) and local variation of tunnel cross section on reduction of pressure due to explosion at the tunnel openingبررسی تاثیر دو پارامتر زاویه چرخش محور طولی (خم) و تغییر موضعی سطح مقطع تونل بر کاهش فشارهای ناشی از انفجار در دهانه تونل1521204793FAمصطفیامینی مزرعه نودانشگاه امام حسین (ع)محمدرضاخرسندیدانشجوی کارشناسی ارشد، پدافند غیرعامل، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایرانصفاپیماندانشگاه امام حسین (ع)Journal Article20190508Explosions at the entrance of tunnels and underground spaces can lead to losses. To decrease side effects of such explosions, some approaches like dead_end, bends, geometric barriers and anti-explosion doors are available. Using geometric barriers, especially the waveguides, is the most commonly used and economical way. The purpose of this paper is to investigate the effect of the angle of rotation of the longitudinal axis (bend) and the local variation of the tunnel area on reducing the impact of explosions. Appropriate angle of rotation of the longitudinal axis and suitable location for local variation of the tunnel cross section in line with the tunnel are calculated, by numerical analysis, using Abaqus software. <br /> Finally, proper characteristics are used to propose a method, requiring the least drilling in construction (the most economical method), and generating the highest reduction in the effects of the explosion (the highest vulnerability reduction) in explosions near and away from the span. The results show that the localized change in the tunnel cross-section at the end of the direct path and the change in the angle of rotation of the long axis from 135 ° to 90 ° (90 °) will lead to the greatest reduction in pressure.انفجار در دهانه ورودی تونلها و فضاهای زیرزمینی میتواند منجر به خسارات و تلفات سنگینی شود. بهمنظور کاهش اثرات موج ناشی از انفجار در دهانه ورودی تونل، از روشهایی همچون استفاده از موجگیرها، خمها، موانع هندسی، درب ضد انفجار، الگوهای مختلف ورودی و تعدد ورودی و خروجی میتوان استفاده نمود که استفاده از موانع هندسی به ویژه موجگیرها از پرکاربردترین و اقتصادیترین روش استهلاک موج در تونلها است. هدف از این مقاله بررسی اثر زاویه چرخش محور طولی (خم) و تغییر موضعی سطح مقطع تونل در کاهش اثرات انفجار است که با بررسی عددی با استفاده از نرمافزار اباکوس زاویه چرخش مناسب محور طولی و محل قرارگیری مناسب برای تغییر موضعی سطح مقطع تونل در راستای تونل منتهی به سازه امن مشخص، درنهایت شاخصههای مناسب با در نظر گرفتن کمترین حفاری (اقتصادیترین روش) و بیشترین کاهش اثرات انفجار (کاهش آسیبپذیری) در انفجارهای نزدیک دهانه و دور از دهانه پیشنهاد میگردد همچنین تغییر موضعی سطح مقطع تونل در انتهای مسیر مستقیم و تغییر زاویه چرخش محور طولی از حاده 135 درجه تا قائم (90 درجه) بیشترین کاهش فشار را شاهد خواهید بود.دانشگاه جامع امام حسین (ع)پدافند غیرعامل2008-684911220200722Landslide Hazard Evaluation and Zonation by Fuzzy-AHP Method
(Case Study: Maraghe-Hashtrood Highway Project Area (Second Part))ارزیابی و پهنهبندی خطر زمینلغزش با روش Fuzzy-AHP (مطالعه موردی: محدوده پروژه آزادراه مراغه - هشترود (قطعه دوم))2330205039FAساسانمشمول کویچکارشناس اجرا-موسسه عاشوراکریمکیومرثیانموسسه عاشوراJournal Article20190601Today, discussing, identifying and preventing casualties, and economic and social losses due to natural disasters such as landslides, floods, and earthquakes are of particular interest to official authorities and scientific and research communities in most countries. The occurrence of landslides can be closely related to other natural disasters such as floods and earthquakes, and these phenomena have a significant role in the development and severity of landslides. In this research, lithology, distance from the fault, slope, elevation, land use and coverage, distance from rivers and distance from the roads are considered as the factors affecting the occurrence of landslides and the Fuzzy-AHP method is used. The study area is located in the northwest of Iran, in the East Azarbaijn province, in the area of Maraghe and Hashtrood. The length of the Maraghe-Hashtrood highway is 92 Kilometers, the second part of this highway is 26 Kilometers. The main reason that this location, as the area of study, is classified as a medium to high risk zone is mainly due to the highway rocks type, which are sedimentary and weak in erosion. Proximity of the study area to streams and dispersed vegetation, also exacerbates the risk of landslides.امروزه بحث، شناسایی، مهار و پیشگیری از تلفات و خسارات جانی، اقتصادی و اجتماعی ناشی از حوادث طبیعی مانند زمینلغزش، سیل، زلزله مورد توجه خاص محافل علمی، تحقیقاتی و مسئولین امر در اکثر کشورها است. وقوع زمینلغزش میتواند ارتباط نزدیک و قوی با دیگر حوادث طبیعی همچون سیل و زمینلرزه داشته باشد و این پدیدهها بهعنوان عوامل محرک، نقش قابل توجهی در گسترش و شدت خسارات ناشی از زمینلغزش دارند. در این تحقیق از روش Fuzzy-AHP، استفاده شده است و عوامل مؤثر در وقوع زمینلغزش، شامل لیتولوژی، فاصله از گسل، هندسه شیب، ارتفاع، کاربری و پوشش زمین، فاصله از آبراههها و فاصله از راهدر نظر گرفته شدهاند. منطقه مورد مطالعه در شمال غرب ایران، در استان آذربایجان شرقی و در محدوده شهرستان مراغه و هشترود واقع شده است. طول کل آزادراه مراغه - هشترود 92 کیلومتر و قطعه دوم این آزادراه 26 کیلومتر میباشد. علت اصلی قرارگیری منطقه مورد مطالعه در پهنههای با خطر متوسط تا بالا، عمدتاً به دلیل جنس سنگهای مسیر آزادراه میباشد که رسوبی و در مقابل فرسایش ضعیف هستند، همچنین نزدیکی به آبراههها و پوشش گیاهی پراکنده در منطقه مورد مطالعه، خطر زمین لغزش را تشدید میکند.دانشگاه جامع امام حسین (ع)پدافند غیرعامل2008-684911220200722Evaluation of City’s Structural Vulnerability to Earthquake with Non-Active Defense Approach (Case Study: District 2 of Tehran)ارزیابی آسیبپذیری بافتهای شهری در برابر زلزله با رویکرد پدافند غیرعامل (مورد مطالعه: منطقه 2 شهر تهران)3143205145FAیاسرمعربدانشجوی دکترای دانشگاه تهران، ایرانبهنازسپهرزاددانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تهرانمصطفینادریدانشجوی دکترای دانشگاه تهران، ایرانJournal Article20190615An earthquake as a natural phenomenon is a risky and crisis-making event that by not being prepared to face it, makes the society vulnerable. The experience of earthquakes in our country has shown that there is no readiness to deal with this natural phenomenon in the country. In such circumstances, an earthquake occurring in one of the big and crowded cities of the country such as Tehran, can lead to irreparable damages. On the other hand, if it is not possible to prevent an earthquake, it is possible to reduce the damage it causes, and most importantly to save people's lives against this natural occurrence. In short, the earthquake vulnerability of the city of Tehran especially the 2nd district, and the importance of maintaining the safety and security of citizens as one of the most important goals of urban planning, highlight the necessity of this project.In this research, the theoretical framework was carried out by collecting information through library and electronic resources and articles. The vulnerability of the urban structure to earthquakes was studied with the passive defense approach, based on experts' opinions and review of previous studies, and the dimensions and suggested criteria were determined. Then, the paired comparisons of indicators were carried out with the help of 15 faculty members and experts specializing in environmental planning, urban planning, rural planning and urban engineering. Their valuations are based on their experiences and studies. After the pair comparisons, the maps of the factors affecting the vulnerability of the urban structure of the area were standardized in the Idrisi environment, and the weight of each of the effective measures influencing the vulnerability of the structures in the layers, were applied in the GIS environment. Then the maps were combined to determine the vulnerability of the urban structure to earthquakes; the passive defense approach applied.زلزله بهعنوان پدیدهای طبیعی، زمانی مخاطره آمیز و بحران آفرین است که جامعه نسبت به آن آسیبپذیر بوده و آمادگی لازم برای رویارویی آن را نداشته باشد. تجربه زلزلههای روی داده در کشور نشان داد که آمادگی لازم برای رویارویی با این پدیده طبیعی در کشور وجود ندارد و ادامه این روند میتواند خسارتهای جبران ناپذیری بر پیکره جامعه وارد کند. به ویژه اگر زلزله احتمالی در یکی از شهرهای بزرگ و پرجمعیت کشور مانند تهران رخ دهد. از طرف دیگر اگر جلوگیری از وقوع زلزله امکانپذیر نیست، ولی کاهش آسیبهای ناشی از آن امکان پذیر است و چیزی که بیش از همه اهمیت دارد، نجات جان انسانها در برابر این رخداد طبیعی است. بهطور خلاصه میتوان گفت : آسیبپذیری بالای شهر تهران به ویژه منطقه 2 از زلزله احتمالی و ضرورت حفظ ایمنی و امنیت شهروندان بهعنوان یکی از مهمترین اهداف برنامهریزی شهری، از ضرورتهای انجام این طرح میباشد. در این پژوهش، ابتدا چارچوب نظری تحقیق از طریق جمعآوری اطلاعات از طریق منابع کتابخانهای و الکترونیکی و مقالات صورت پذیرفت. در ادامه بهمنظور بررسی میزان آسیبپذیری بافتهای شهری در برابر زلزله با رویکرد پدافند غیرعامل، بر اساس نظرات کارشناسان و بررسی پژوهشهای قبلی، ابعاد و معیارهای پیشنهادی مشخص گردید. سپس مقایسات زوجی شاخصها به کمک 15 نفر از اعضای هیئت علمی و کارشناسان متخصص که در حوزه برنامهریزی محیطزیست، برنامهریزی شهری، برنامهریزی روستایی و شهرسازی تخصص داشتهاند، صورت پذیرفته است. مبنای ارزشگذاری آنها بر اساس تجربیات و مطالعات آنها میباشد. پس از انجام مقایسات زوجی، نقشههای عوامل مؤثر در میزان آسیبپذیری بافتهای شهری منطقه در محیط Idrisiاستانداردسازی شده و در محیط GIS، وزن هر کدام از این معیارهای مؤثر در میزان آسیبپذیری بافتها در لایهها تأثیر داده شده و نقشهها ترکیب شدند تا میزان آسیبپذیری بافتهای شهری در برابر زلزله با رویکرد پدافند غیرعامل منطقه، مشخص گردد.دانشگاه جامع امام حسین (ع)پدافند غیرعامل2008-684911220200722Lifi Technology: Introduction, Applications, Challenges and Security Evaluationفناوری لایفای: معرفی، کاربردها، چالشها و ارزیابی امنیتی آن4559205019FAسامانکشوریدانشگاه جامع امام حسین(ع)0000-0002-6025-4999مصطفیعباسیدانشگاه جامع امام حسین(ع)Journal Article20190721Nowadays, with the widespread use of the Internet, one of the great challenges of communication networks is the access speed. The speed of access becomes a challenge when different devices connect to a wireless network. Wi-Fi networks are facing some problems, such as difficult or impossible connectivity in some places and a speed far below today's needs. In this research, while introducing Li-Fi technology, where the data is exchanged wirelessly through visible light, its features and limitations are studied. The architecture and scientific relations and mathematical models of this new technology are also presented. There are new ideas and applications for the Li-Fi that are explored in this paper and finally, Li-Fi technology is compared to Wi-Fi technology based on various parameters.امروزه با گسترش اینترنت یکی از چالشهای بزرگ شبکههای ارتباطی سرعت دسترسی به آن است. در هنگامی که دستگاههای مختلفی به شبکه بیسیم متصل میشوند سرعت دسترسی به یک چالش تبدیل میشود. شبکههای وایفای با مشکلاتی روبهرو هستند از جمله اینکه استفاده از آنها در برخی مکانها دشوار و یا غیر ممکن بوده و سرعت آن برای پاسخگویی به نیازهای امروزی کند است. در این مقاله ضمن معرفی لایفای، ویژگیها و محدودیتهای این شبکه که دادهها در آن از طریق نور مرئی بهصورت بیسیم تبادل میشوند، بررسی شده است. یکی از مواردی که برای این شبکه نوین اهمیت دارد، طرز کار آن و روابط علمی و مدلهای ریاضی تعریف شده برای آن است که در این پژوهش به آن و همچنین معماری لایفای پرداخته شده است. کاربردها و ایدههای نوینی برای لایفای وجود دارد که در این مقاله بررسی شدهاند. در پایان عملکرد لایفای مورد ارزیابی قرار گرفته شده است. این ارزیابی شامل تحلیل امنیتی و بررسی مزایا و معایب فناوری ارتباطی لایفای نسبت به وایفای است.دانشگاه جامع امام حسین (ع)پدافند غیرعامل2008-684911220200217Reflection on the Reasons of Using Dome-Formed Structures in Industrial Buildings (case study: Reactor Building of Nuclear Power Plants)واکاوی علل استفاده از ساختارهای گنبدی شکل در ساختمانهای صنعتی (نمونه موردی: ساختمان راکتور نیروگاههای هستهای)6171204986FAجوادگودینیدانشگاه رازی کرمانشاه0000-0001-6140-9545Journal Article20191024This article mentions that safety and security have been the most important concerns in the design process of nuclear power plants. Surveying the building form of these complexes shows that most of them have a dome-formed structure in their design. Therefore, the goal of this study is to specify why this form is prevailing in the design of nuclear power plants. The research method is based on the theoretical survey of the relevant standards and also the experimental survey of the existing power plant design. The results have indicated that confining the radioactive materials inside the building, preventing any leakage, avoiding the internal and external hazards, accommodating the active and passive safety systems, as well as reducing the pressure and temperature of internal air in LOCA events are the main intended safety/security functions of these one or two layered dome-formed structures, only some of which are actually realized.<span lang="FA">این نوشتار مؤید آن بوده که نیروگاههای هستهای یکی از مجموعههای صنعتی با خطرپذیری بالا است؛ بنابراین، ایمنی و امنیت، از مهمترین دغدغههای طراحانه این مجموعهها است. بررسی طرح این مراکز مؤید آن بوده که در بسیاری از نیروگاههای هستهای از ساختارهای گنبدی شکل استفاده شده است. تأکید آییننامههای هستهای آژانس بینالمللی بر ضرورت استفاده از تجربیات موفق پیشین به انضمام تکرار ساختارهای مذکور، این فرضیه را مطرح نموده که ساختارهای گنبدی شکل در افزایش امنیت و ایمنی نیروگاهها مؤثر هستند. بنابراین نوشتار پیشِرو به دنبال آن بوده که ضمن شناسایی ساختارهای مختلف گنبدی شکل به واکاوی علل استفاده از آنها نائل آید. این تحقیق، ماهیتی توصیفی - تحلیلی داشته و از استنتاجهای عقلی به عمل آمده بر روی آییننامهها و بررسی تجربی طرحهای نیروگاهی استفاده نموده است. یافتهها مؤید آن بوده که دربرگرفتن سامانهها، ساختارها و تجهیزات حاوی مواد رادیواکتیو، ممانعت از انتشار آنها، مقاومت در برابر حوادث داخلی و خارجی، کاهش فشار و دمای داخلی در هنگام از دست رفتن مدار خنک کننده اصلی، جا دادن به سامانههای فعال و غیر فعال ایمنی از مهمترین نقشهای ساختارهای گنبدی شکل تکلایه و دولایهای است که به شکل نمایان و غیر نمایان در طرح ساختمان راکتور بهکار رفتهاند. با این حال، تنها برخی از این نقشها به واسطه فرم گنبدی شکل محقق میشوند.</span>دانشگاه جامع امام حسین (ع)پدافند غیرعامل2008-684911220200217Effects of RC Columns Strengthening by Steel Jacketing under Blast Loadsاثر مقاومسازی ستون بتن مسلح با جاکت فولادی سراسری در بارگذاری انفجار7381204987FAسمیهملائیاستادیار گروه مهندسی عمران دانشگاه بناب0000-0001-6592-179Xاسماعیلپاکزادگروه مهندسی عمران، دانشکده فنی مهندسی، مؤسسه آموزش عالی اشراق بجنورد، بجنورد، خراسان شمالی، ایرانJournal Article20191026Most of the destructive effects of blast loading on structures can be found in the form of local failure of structural members. Such local damages could be associated with progressive collapse of the whole building. Progressive collapse, which has caused widespread casualties and financial losses at the blast events, can occur as a result of the sudden collapse and removal of structural columns under direct effect of the blast pressure. Therefore, assessment of the blast response of RC columns and their retrofitting against blast loading would provide very useful information in the field of blast resistant structures. In this paper, using a validated FE modeling process, square RC columns and RC columns strengthened with steel jacketing under blast loading, are analyzed by the explicit solver of ABAQUS software package. By performing nonlinear dynamical analyses, the explosive response of simple and strengthened RC column models are compared in terms of maximum displacement values and absorbed energy. Obtained results show that retrofitting of RC columns with steel jackets, significantly reduces the energy reaching the structure and the deformation, and improves the performance against blast loading.اغلب اثر مخرب انفجار در سازهها به صورت خرابی موضعی اعضای سازهای بوده که میتواند با تخریب پیشرونده همراه شود. تخریب پیشرونده، که سبب تلفات گسترده جانی و مالی در زمان انفجار است، میتواند در اثر فروریختن و حذف ناگهانی ستونهای سازهای تحت فشار مستقیم انفجار روی دهد. بنابراین بررسی پاسخ انفجاری ستونها و مقاومسازی آنها اطلاعات بسیار مفیدی را دربر خواهد داشت. در این پژوهش با یک روند مدلسازی صحتسنجی شده، ستون بتن مسلح با حلگر صریح نرمافزار ABAQUS تحت انفجار تحلیل شده و نسبت به تقویت آن با جاکت سرتاسری فولادی به ضخامتهای mm 4/2 و 6 اقدام شده است. با انجام تحلیلهای دینامیکی غیر خطی، پاسخ مدلهای ستون تقویت شده و تقویت نشده تحت اثر بار از لحاظ مقادیر حداکثر تغییر مکان و انرژی جذب شده انفجار با یکدیگر مقایسه میشود. نتایج حاصل نشان میدهد که مقاومسازی ستون بتن مسلح با جاکت فولادی، با کاهش تغییر شکل و انرژی رسیده به سازه، عملکرد آن را در برابر بارگذاری انفجار به صورت قابل توجهی بهبود میدهد.دانشگاه جامع امام حسین (ع)پدافند غیرعامل2008-684911220200722Risk Assessment of Hydroelectric Concrete Dams Using Combined FEMA and RAMCAP Method with Passive Defense Approach, Case Study: Leero Concrete Damارزیابی ریسک سدهای بتنی برقآبی با روش تلفیقی FEMA و RAMCAP با رویکرد پدافندغیرعامل، مطالعه موردی : سد بتنی لیرو8394204925FAاحسانفیضیکارشناس ارشد، پدافند غیرعامل دانشگاه صنعتی مالک اشترمحمدنقویشرکت توسعه منابع آب و نیروی ایرانحسینفخراییمربی، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایرانJournal Article20170821Threats are essential. The purpose of this study was to evaluate the risk of concrete hydrocarbon dams against human threats, which is considered as an applied research. In this regard, librarianship, interviewing and viewing methods have been used to identify threats to dams and extract damage caused by their occurrence and provide non-operational defense considerations, and to prioritize threats, vulnerabilities and value Assets were also used to collect information using a questionnaire. Therefore, the research method of this paper is a descriptive-analytical method. Content analysis (qualitative) and descriptive statistics (quantitative) were used to analyze the data. Expert Choice v11.0 and SPSS13.0 software was selected as the data processing tool. The findings of the research showed that the threats of air strikes, missiles and militias were considered as the main threats to dams. By implementing risk assessment components on a case study (Lerro Dam), the dam and overflow risks and building of the dam's power plant were at the highest risk Has been accompanied. The risk assessment methodology used in this study is using the FEMA and RAMCAP compilation method, which consists of three basic components (asset value determination, threat screening and vulnerability and risk assessment), which has been tried briefly in this research. They will be introduced to themامروزه با گسترش انواع تهدیدات انسان ساخت نظیر تهدیدات نظامی، تروریستی و خرابکارانه، توجه به کنترل و کاهش آسیبپذیری زیرساختهای حیاتی کشور به ویژه سامانههای تأمین آب مانند زیرساختهای سد و کسب آمادگیهای لازم به منظور مقابله و بازیابی شرایط مطلوب در برابر انواع تهدیدات، امری ضروری است. تحقیق حاضر با هدف ارزیابی ریسک سدهای بتنی برقآبی در برابر تهدیدات انسان ساخت تعریف شده است که در زمره تحقیقات کاربردی به شمار میرود. در این راستا، در مرحله شناسایی تهدیدات پیش روی سدها و استخراج آسیبهای ناشی از رخداد آنها و ارائه ملاحظات پدافند غیرعامل، از روشهای کتابخانهای، مصاحبه و مشاهده استفاده شده است و در بخش اولویت بندی تهدیدات، آسیبپذیریها و ارزش داراییها نیز از روش پرسشنامه، جهت گردآوری اطلاعات استفاده گردید. از این رو، روش تحقیق مقاله حاضر، روش توصیفی- تحلیلی میباشد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها نیز روش تحلیل محتوا (کیفی) و روش آمار توصیفی (کمی) انتخاب، و نرمافزارهای Expert Choice v11.0 و SPSS13.0 به عنوان ابزار پردازش اطلاعات انتخاب شد. یافتههای تحقیق نشان داد که تهدیدات حملات هوایی، موشکی و شبه نظامی جزء تهدیدات اصلی سدها محسوب میگردد و با پیادهسازی مؤلفههای ارزیابی ریسک بر روی مطالعه موردی (سد لیرو) ریسکهای سد و سرریز و ساختمان نیروگاه این سد با بالاترین ریسک همراه بوده است. متدولوژی ارزیابی ریسک استفاده شده در این تحقیق با استفاده از روش تلفیقی FEMA و RAMCAP میباشد که شامل سه بخش اساسی (تعیین ارزش داراییها، غربالگری تهدیدات و ارزیابی آسیبپذیری و ریسک) میباشد که سعی شده است در این تحقیق به صورت اجمالی به معرفی آنها پرداخته شود.