Applying the principles of passive defense in order to secure runways (case study of Mehrabad Airport)


  1. حسینی یگانه، محمد، ژن دفاع (مبانی پدافند غیرعامل در صنعت)، راه کمال، 1393.
  2. موحدی‏نیا، جعفر، مفاهیم نظری و عملی دفاع غیرعامل، مرکز برنامه‏ریزی و تألیف کتاب‏های درسی معاونت آموزش و نیروی انسانی ستاد مشترک سپاه، 1385.
  3. قرارگاه پدافند هوایی خاتم‏الانبیاء (ص)، پدافند غیرعامل، 1383.
  4. اسماعیلیان، مهدی، ربیعی، محمدرضا، راهنمای جامع SPSS، مؤسسه فرهنگی هنری دیباگران تهران، 1394.
  5. Federal Aviation Administration, “Runway Incursion Avoidance,” FAA, 2012.
  6. International Civil Aviation Organization, “Document 9859 (Manual on the Prevention of Runway Incursion,” ICAO, 2007.
  7. Flight Safety Foundation, “Reducing the Risk of Runway Excursion,” Runway Safety Initiative, 2009.
  8. Airport Cooperative Research Program, “ACRP Report 003 (Analysis of Aircraft Overruns and Undershoots for Runway Safety Areas),” FAA, 2008.
  9. Airport Cooperative Research Program, “ACRP Report 050 (Improved Models for Risk Assessment of Runway Safety Areas),” FAA, 2011.
  10. M. Ayres Jr, H. Shirazi, R. Carvalho, J. Hall, R. Speir, E. Arambula, R. David, J. Gadzinski, R. Caves, D. Wong, and D. Pitfield, “Modelling the Location and Consequences of Aircraft Accidents,” Safety Science, no. 51, pp. 178-186, 2013.
  11. International Air Transport Association, “Safety Report 2014,” IATA, 2015.
  12. International Civil Aviation Organization, “Aeronautical Information Publication,” ICAO, 2014.