یکی از پیشرفتهایی که در سالهای اخیر در شبکههای توزیعشده و محیط وب رخ داده است، معرفی وبسرویسها بهعنوان مولفههای نرمافزاری مستقل میباشد. وبسرویسها توانایی تبلیغ شدن، قرار گرفتن در یک مکان و مورد استفاده قرار گرفتن در محیط وب بر اساس استانداردهایی از قبیل WSDL، UDDI و SOAP را دارند. هدف نهایی فناوری وبسرویس[1] این است که استفاده از قابلیتهای وبسرویسها را بهعنوان اجزای مستقل در سازمانهای سرویسگرا امکان پذیر سازد. بنابراین وبسرویسگرا[2] یک نمونه و الگوی بسیار جذاب برای تعاملات آینده در یک گستره وسیع از اقتصاد الکترونیکی تا علم الکترونیکی و حتی دولت الکترونیکی فراهم میسازد. در این میان با توجه به جنبههای مختلف امنیتی وبسرویسها، مقوله مدیریت اعتماد در تعاملات کاربران با محیطهای سرویسگرا از جایگاه ویژهای برخوردار است. در سیستمهای مبتنی بر اعتماد و اعتبارسنجی، از همتایان معتبر برای تبادل اطلاعات و انجام تراکنش استفاده میشود. این امر، به کاهش قابل توجه ارسالهای مخرب در سیستم منجر میشود. توجه ویژه به جنبههای امنیتی مدیریت اعتماد و چالشهای آن میتواند ما را در بهبود و گسترش تعاملات و توسعه کسبوکار الکترونیکی در شبکههای توزیعشده یاری رساند. در این مقاله ضمن معرفی کلی وبسرویسها، به تعریف مبانی اعتماد و امنیت در این حوزه و چالشهای فراروی آن خواهیم پرداخت. [1]- Web Service Technology [2]- Service-oriented Web