بررسی رفتار دورانی پل‌های بزرگراهی بتنی به همراه کلید برشی با رویکرد پدافند غیرعامل

نویسندگان

1 کارشناس ارشد مهندسی زلزله، پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله، پژوهشکده سازه، تهران

2 مربی و عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع)

چکیده

 شمار زیادی از پل‌ها در زلزله‌های اخیر دچار خرابی شدید شده‌اند. در این میان، پل‌های بزرگراهی مورب، با توجه به شکل مودی غالب آن‌ها که پیچش عرشه با جابجایی‌های بزرگ در گوشه‌های عرشه می‌باشد، بیشتر به چشم می‌خورند. بنابراین، تأثیر حضور کلید برشی در این نوع از پل‌ها واضح‌تر می‌باشد. میزان جابجایی جانبی گوشه‌های عرشه، دوران عرشه و همچنین تقاضای لرزه‌ای کلید‌های برشی مستقر بر روی کوله‌های پل مورب در مقایسه با پل مستقیم، از اهداف این مطالعه می‌باشد. بنابراین بررسی رفتار این سازه‌ها تحت اثر انفجار و ارائه روش‌های نوین طراحی، از ارکان مهم پدافند غیرعامل می‌باشد. لذا رفتار غیرخطی پل مدنظر، تحت اثر انفجار برای سناریو‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد. برای نیل به این هدف، مدل غیرخطی پل مورب به همراه کلیدهای برشی در نرم‌افزار OpenSEES ارائه می‌گردد. مشاهده می‌شود که کلیدهای برشی نقش عمده‌ای در جذب انرژی عرشه پل و در نتیجه، کاهش دوران عرشه در این گونه از پل‌ها دارند.

کلیدواژه‌ها