ارزیابی و اولویت بندی تهدیدات انسان ساز خصمانه در ایستگاه های تشکیلاتی راه آهن با رویکرد پدافندغیرعامل

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مالک اشتر

2 امام حسین

3 دانشگاه دفاع ملی

چکیده

ایستگاه راه آهن یکی از مهمترین و حساس ترین بخش های سیستم حمل و نقل ریلی کشور های جهان محسوب می گردد. در بین انواع این ایستگاه ها، ایستگاه های تشکیلاتی بخاطر نقششان در بهره برداری از خطوط ریلی و نیز وجود تاسیسات حیاتی در آن نظیر اتاق کنترل ، مراکز بیسیم و ارتباطات ، تجهیزات عملیاتی، مخازن سوخت، ساختمان مرکزی و مدیریت عملیات سیروحرکت منطقه و ... حائز اهمیت کشوری می باشند و حذف آن می تواند بر عملکرد سیستم حمل ونقل ریلی کشور به صورت مستقیم تاثیر بگذارد و آن را دچار اختلال و بحران سازد. از این رو این زیرساخت می تواند مورد آماج تهدیدات انسان ساخت خصمانه قرا گیرد. این پژوهش به روش توصیفی - تحلیلی و با استفاده از مطالعات کتابخانه ای و پرسشنامه به استخراج تهدیدات انسان ساخت خصمانه حوزه ی ایستگاه های تشکیلاتی راه آهن و رتبه بندی آنها در هر یک از دارایی های اصلی این زیرساخت می پردازد. ارزیابی تهدیدات در این مقاله به دو صورت کیفی و کمی صورت پذیرفته است، که در ارزیابی کیفی 7 تهدید ( حملات هوایی، موشکی، بمب گذاری، حملات مسلحانه، حریق عمدی، خرابکاری سایبری و خرابکاری فیزیکی) احصاء شده است و در ارزیابی کمی، تهدیدات انسان ساخت با توجه به 4 شاخص (شدت خسارت، سابقه تهدید، توانایی دشمن و جذابیت هدف) برای هریک از دارایی های اصلی ایستگاه تشکیلاتی راه آهن به صورت مجزا اولویت بندی شده است. یافته های تحقیق بیانگر آن است که از میان تهدیدات ذکر شده تهدیدات بمب گذاری و خرابکاری فیزیکی اصلی ترین تهدید برای کل فضای ایستگاه تشکیلاتی راه آهن می باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Evaluation and Prioritize Human Made Hostile Threats at Train Organizational Stations with Passive Defense Approach

چکیده [English]

Train station is one of the most important and sensitive parts of the railroad transportation in all
over the world. Among different types of stations, the organizational one has an national importance
because of their role in rail road utilization and important installations such as control room,
communication and the wireless centers, operational equipment, fuel tanks, central building and
regional mobility operation management and … and removing it directly influence on efficiency of
national railroad transportation system and make disruptions and crisis. So this infrastructure will be
the target of human made hostile threats. In this research by using Descriptive- analytical method
and library studies and query extract human made hostile threats in train organizational stations
field and prioritization of main assets of these infrastructures. The evaluation has been done both in
qualitatively and quantitatively in this paper, that 7 threat has been qualitatively evaluated (air
attacks, missile attacks, bombing, Armed assault, arson, cyber vandalism and physical sabotage)
and in quantitatively evaluation with respect to four category of human made threats (damage
intense, threat history, enemies capability and the attraction of aim) for each main train
organizational station’s assets, prioritization has been done. The results indicate that bombing and
physical sabotage are the main threats for the whole train organizational station space.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Train Organizational Station
  • Human Made Hostile Threats
  • Passive Defense
  1. عربانی، مهیار، مهندسی راه آهن، انتشارات دانشگاه گیلان، گیلان،1391.##

 

  1. نصرآزادانی، مسعود، اصول و طراحی ایستگاه های راه آهن، انتشارات دانشگاه صنعتی شریف، تهران، 1391..##

 

  1. یقینی، مسعود و دیگران، طبقه بندی ایستگاه های مسافری راه آهن جمهوری اسلامی ایران با استفاده از تکنیک خوشه بندی، دومین کنفرانس داده کاوی ایران، تهران،1387..##

 

  1.   محمدی، ابراهیم، راه آهن توسعه و پدافند­غیرعامل، دهمین همایش حمل ونقل ریلی، تهران، 1387..##

 

  1.   لطیفی، مریم، اندیمشک در جنگ عراق علیه ایران، تهران، نشر نیلوفران،1391..##

 

  1.   پورجباری، پژمان، خوزستان در جنگ، اطلس جغرافیایی حماسی، تهران، نشر صریر، 1389..##

 

  1. http://ir.voanews.com/content/sistan attack/2489537.html.##

 

  1. http://www.yjc.ir, باشگاه خبرنگاران جوان.##

 

  1. J. Sullivant, “Strategies for protecting National Critical Infrastructure Assets Focus on Problem-Solving,” 2007..##

 

  1.   ناصریان، مرتضی، آشنایی با ملاحظات دفاعی و امنیتی در راه و راه آهن،گزارش­سالانه وزارت راه و ترابری، تهران، 1388..##

 

  1. جلالی فراهانی، غلامرضا، مقدمه ای بر روش و مدل برآورد تهدیدات در پدافندغیرعامل، تهران، انتشارات دانشگاه جامع امام حسین(ع)، 1391..##

 

  1. R. Carver and J. Gradwohl Nash, “Doing Data Analysis with SPSS Version 18,” United States of America, Cengage Learning, 2009. ISBN: 0840049161.##
  2. Saaty and T. L, “The Analytic Hierarchy Process: Planning, Priority Setting, Resource Allocation,” NewYork: McGraw-Hill, 1980. ISBN: 0070543712.##

 

  1. M. Badri, “A Combined AHP-GP Model for quality Control Systems,” International Journal of Production Economics, vol. 72, no. 1, pp. 27-40, 2001.  http://dx.doi.org/10.1016/S0925-5273(00)00077-3.##

 

  1.   علویفر، ناصر، راهکارهای تامین و توسعه امنیت، تهران، انتشارات جهانگیر، 1385..##
  2.   درویشی، فرهاد، تامل نظری بر امنیت ملی، تهران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، دانشکده فرماندهی و ستاد، 1376..##
  3. اسکندری، حمید، فرهنگ اصطلاحات پدافندغیرعامل، تهران، بوستان حمید،1389..##
  4. عبدالخانی، علی، تهدیدات امنیت ملّی )شناخت و روش)، تهران، انتشارات موسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر تهران،1386..##

 

  1. World Economic Forum, “Global Risks and An Initiative of the Risk Response Network,” www.weforum.org, Zurich Germany, 2012..##

 

  1. L and T. S. Bertolini, “Cities on Rails,” The Redevelopment, London: E & Fn, 1998..##

 

  1. آذری، خسرو، مقدمه ای بر طراحی ایستگاه های راه آهن، تهران، انتشارات بیشه، 1387..##

 

  1. F. 426, “Reference Manual to Mitigate Terrorist Attacks against Buildings,” 2003..##

 

  1.   غضنفری، مصطفی، آسیب شناسی ایستگاه های مترو در برابر تهدیدات انسان ساخت، پایان نامه کارشناسی ارشد پدافند­غیرعامل دانشگاه صنعتی مالک اشتر، 1392..##

 

  1. J. Fokkema, “Multiple Use of Space and Railway Infrastructure,” Netherlands: Universiteit Delft, 2006..##

 

  1.   مهندسین مشاور مترو، مطالعات طرح جامع ایستگاه راه آهن تهران، تهران، 1392..##

 

  1.   منتظری، محمد، سامانه های راه آهن شهری، تهران،  شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران و حومه،1387..##

 

  1. F. T. Administration, “Transit Agency Security and Emergency Management Protective Measures,” 2006..##

 

  1. B. R. Butterworth, “Empirical Data to Guide Risk Mitigation: Examples from MTI Database,” Mineta Transportation Institute National Transportation Security Center, 2011..##

 

  1. B. M. a. J. T. Jenkins, “Carnage Interrupted: an Analysis of Fifteen Terrorist Plots against Public Surface Transportation,” Mineta Transportation Institute National Transportation Security Center, 2012..##

 

  1. مشهدی، حسن، امینی، سعید، تدوین و ارائه ی الگوی ارزیابی تهدیدات، آسیب‌پذیری و تحلیل خطر‌پذیری زیرساخت‌های حیاتی با تأکید بر پدافند غیرعامل، فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت بحران، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، 1394..##

 

  1. A. S. I. Conor O’Neill, “Mitigation the Effects of Firebomb and Blast Attachks on Metro Systems,” Procedia - Social and Behavioral Sciences, pp. 3518 – 3527, 2012..##

 

  1. سازمان پدافندغیرعامل کشور، معرفی تهدیدات و نحوه بررسی و ارزیابی آنها، تهران، معاونت اطلاعات، 1391..##