چارچوب مدل سازی چندلایة بازی جنگ ترکیبی

نوع مقاله : ترویجی

نویسنده

استادیار مهندسی برق و الکترونیک، دانشکده پیامبر اعظم دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران

چکیده

جنگ ترکیبی یکی از مقولات مورد توجه در سال‌های اخیر بوده است. این جنگ به دلیل درگیر کردن لایه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، نظامی و مانند آن مورد اهمیت ویژه قرار گرفته و تحلیل آن با پیچیدگی همراه شده است. بنابراین ضمن نیاز به ارتقاء بازی جنگ از شیوه سنتی به حوزه ترکیبی، مدل‌سازی و شبیه‌سازی چند لایۀ آن یکی از ملزومات بازیِ جنگ امروزی است. در این مقاله سعی شده است تا برای اولین بار با استفاده از ظرفیت‌های زبان برنامه‌نویسی پایتون و با الهام از نرم‌افزار چندلایۀ ناتو در شبیه‌سازی این گونه جنگ‌ها، چارچوبی عامل‌بنیان برای توسعه مدل‌سازی و شبیه‌سازی جنگ ترکیبی ارائه و در قالب یک برنامه کامپیوتری با استفاده از کتابخانه بازی‌سازِ pygame و مبتنی بر قالب Mesa به‌عنوان یک چارچوب ماژولارِ ساخت، تجزیه و تحلیل و تجسم مدل‌های مبتنی بر عامل، پیاده‌سازی شود. ارائه چارچوب فوق زمینه‌ای برای توسعه شبیه‌سازی‌های پیشرفته در حوزه جنگ ترکیبی به عنوان پارادایم جدید در جنگ‌های نوین بوده و نقش موثری در ایجاد ظرفیت‌های پدافندی علاوه بر قابلیت‌های آفندی در این خصوص ایجاد می‌نماید. چارچوب مدنظر در این مقاله در دو قالبِ کلی ابتدا برای مدل-سازی و شبیه‌سازی جنگ متعارف و سپس برای جنگ غیرمتعارف (جنگ ترکیبی) پیاده‌سازی شده است. قالب دوم، شامل ارتقاء چارچوب معرفی شده در جنگ متعارف به جنگ ترکیبی از طریق اضافه کردن دو لایۀ نبرد اقتصادی و نبرد سایبری است. قالب اخیر نشان می‌دهد که روش‌های شبیه‌سازی موجود و مبتنی بر جنگ متعارف قابل توسعه به روش‌های شبیه‌سازی جنگ ترکیبی با مدل‌سازی عامل‌بنیان و از طریق اضافه نمودن سطوح مختلف نبرد به‌عنوان لایه‌های موضوعی مجزا است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Multilayer Modeling Framework for Hybrid Warfare Game

نویسنده [English]

  • Yaser Khorrami
IHU
چکیده [English]

Hybrid warfare has been one of the topics of interest in recent years. This warfare has been given special importance due to the involvement of different economic, political, social, military and similar layers and its analysis has been complicated. Therefore, in addition to the need to upgrade the war game from the traditional way to the hybrid field, its multi-layer modeling and simulation is one of the necessities of today's war game. In this article, for the first time, by using the capabilities of the Python programming language and inspired by NATO's multi-layer software in simulating such wars, an agent-based framework has been developed for the development of modeling and Simulation of Hybrid warfare should be presented and implemented in the form of a computer program using the pygame library and based on the Mesa format as a modular framework for building, analyzing and visualizing agent-based models. The presentation of this framework is the basis for the development of advanced simulations in the field of Hybrid warfare as a new paradigm in modern wars and plays an effective role in creating defensive capabilities in addition to offensive capabilities in this regard. The framework considered in this article has been implemented in two general formats, first for modeling and simulating conventional warfare and then for unconventional warfare (hybrid warfare). The second format includes upgrading the framework introduced in conventional warfare to hybrid warfare by adding two layers of economic and cyber warfare. The recent format shows that the existing simulation methods based on conventional warfare can be developed into hybrid warfare simulation methods with agent-based modeling and by adding different levels of warfare as separate topic layers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Hybrid warfare
  • Modeling framework
  • War game
  • Agent-based

Smiley face

  • تاریخ دریافت: 28 فروردین 1403
  • تاریخ بازنگری: 05 خرداد 1403
  • تاریخ پذیرش: 09 تیر 1403
  • تاریخ انتشار: 05 آبان 1403