چارچوب مدل سازی چندلایة بازی جنگ ترکیبی

نوع مقاله : ترویجی

نویسنده

استادیار مهندسی برق و الکترونیک، دانشکده پیامبر اعظم دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران

چکیده

جنگ ترکیبی یکی از مقولات مورد توجه در سال­های اخیر بوده است. این جنگ به دلیل درگیر کردن لایه­های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، نظامی و مانند آن مورد اهمیت ویژه قرار گرفته و تحلیل آن با پیچیدگی همراه شده است. بنابراین ضمن نیاز به ارتقاء بازی جنگ از شیوه سنتی به حوزه ترکیبی، الگوسازی و شبیه­سازی چند لایۀ آن یکی از ملزومات بازیِ جنگ امروزی است. در این مقاله سعی شده است تا برای اولین بار با استفاده از ظرفیت­های زبان برنامه­نویسی پایتون و با الهام از نرم­افزار چندلایۀ ناتو در شبیه­سازی این گونه جنگ­ها، چارچوبی عامل­بنیان برای توسعه الگوسازی و شبیه­سازی جنگ ترکیبی ارائه و در قالب یک برنامه کامپیوتری با استفاده از کتابخانه بازی­سازِ pygame و مبتنی بر قالب Mesa به­عنوان یک چارچوب پودمانیِ ساخت، تجزیه و تحلیل و تجسم مدل‌های مبتنی بر عامل، پیاده­سازی شود. ارائه چارچوب فوق زمینه­ای برای توسعه شبیه­سازی­های پیشرفته در حوزه جنگ ترکیبی به عنوان پارادایم جدید در جنگ­های نوین بوده و نقش موثری در ایجاد ظرفیت­های پدافندی علاوه بر قابلیت­های آفندی در این خصوص ایجاد می­نماید. چارچوب مدنظر در این مقاله در دو قالبِ کلی ابتدا برای الگو­سازی و شبیه­سازی جنگ متعارف و سپس برای جنگ غیرمتعارف (جنگ ترکیبی) پیاده­سازی شده است. قالب دوم، شامل ارتقاء چارچوب معرفی شده در جنگ متعارف به جنگ ترکیبی از طریق اضافه کردن دو لایۀ نبرد اقتصادی و نبرد سایبری است. قالب اخیر نشان می­دهد که روش­های شبیه­سازی موجود و مبتنی بر جنگ متعارف قابل توسعه به روش­های شبیه­سازی جنگ ترکیبی با الگوسازی عامل­بنیان و از طریق اضافه نمودن سطوح مختلف نبرد به­عنوان لایه­های موضوعی مجزا است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Multilayer Modeling Framework for Hybrid Warfare Game

نویسنده [English]

  • Yaser Khorrami
IHU
چکیده [English]

Hybrid warfare has been one of the topics of interest in recent years. This warfare has been given special importance due to the involvement of different economic, political, social, military and similar layers and its analysis has been complicated. Therefore, in addition to the need to upgrade the war game from the    traditional way to the hybrid field, its multi-layer modeling and simulation is one of the necessities of     today's war game. In this article, for the first time, by using the capabilities of the Python programming  language and inspired by NATO's multi-layer software in simulating such wars, an agent-based framework has been developed for the development of modeling and Simulation of Hybrid warfare should be presented and implemented in the form of a computer program using the pygame library and based on the Mesa    format as a modular framework for building, analyzing and visualizing agent-based models. The        presentation of this framework is the basis for the development of advanced simulations in the field of     Hybrid warfare as a new paradigm in modern wars and plays an effective role in creating defensive       capabilities in addition to offensive capabilities in this regard. The framework considered in this article has been implemented in two general formats, first for modeling and simulating conventional warfare and then for unconventional warfare (hybrid warfare). The second format includes upgrading the framework        introduced in conventional warfare to hybrid warfare by adding two layers of economic and cyber warfare. The recent format shows that the existing simulation methods based on conventional warfare can be       developed into hybrid warfare simulation methods with agent-based modeling and by adding different levels of warfare as separate topic layers. 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Hybrid Warfare
  • Modeling Framework
  • War Game
  • Agent-Based

Smiley face

  • R. Davis, “The Hybrid Mindset and Operationalizing Innovation: Toward a Theory of Hybrid”, Political Science, 2014.
  • Cayirci, et al., “A Model to Describe Hybrid Conflict Environments”, 13th International Multidisciplinary Modeling & Simulation Multiconference, pp. 52-60, 2016.
  • Headquarters Department of the Army, Field Manual 6.0: Commander and Staff Organization and Operations. Washington, DC, USA: Department of the Army, 2016. (https://litpolukrbrig.wp.mil.pl/u/12_FM_6-0_C2._Commander_and_Staff_Organization_and_Operations._22_April_2016.pdf)
  • Mittal and A. Davidson, “Combining Wargaming With Modeling and Simulation to Project Future Military Technology Requirements”, IEEE Transactions on Engineering Management, vol. 68, no. 4, pp. 1195-1207, 2021.
  • Oxford Learner's Dictionaries. Definition of hybrid adjective [Online], Available: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com
  • MSC (2015). Munich Security Conference 2015 [Online], Available: https://securityconference.org/msc-2015/
  • J. McCuen, “Hybrid Wars”, Military Review, vol. 108, 2008.
  • OTAN-Allied Command Transformation. Multiple Futures Project. Navigating Towards 2030. Norfolk: OTAN, pp. 55,  2009.
  • J. Nemeth, “Future war and Chechnya: a case for hybrid warfare”, Monterey, Naval Postgraduate School, 2006.
  • G. Hoffman, “Hybrid warfare and challenges”, vol. 52, pp. 34-39, 2009.
  • G. Hoffman, “Conflict in the 21st Century: The Rise of Hybrid Wars,” Potomac Institute for Policy Studies, Arlington, Virginia. 2007
  • A. Warden, “The Air Campaign, Planning for Combat,” DIANE Publishing Company. 1994
  • М. Мyronova, “The EU-NATO Cooperation: Prospectives for More Autonomous Europe.UA: Ukraine Analytica”, vol. 14, 2018. Available: http://ukraine-analytica.org/the-eu-nato-cooperation-perspectives-for-more-autonomous-europe/
  • Çayırcı, “Modelling and Simulation for Hybrid Environments”, STO-MP-MSG-143, vol. 143, pp. 8-14, 2018.
  • Antonenko, “Functioning Features of the Armed Forces of Ukraine Management System in a Hybrid Warfare. Information dimension of hybrid warfare: the experience of Ukraine, materials of the international scientific-practical”, conference of The National Defence University of Ukraine, pp. 10-16, 2017.
  • Project: T-REX [Online]. Available: http://www.liophant.org/projects/t-rex.html.
  • Mittal, U. Durak, and T. Ören, “Guide to Simulation-Based Disciplines. Springer International Publishing, 2017.
  • E. Culton, D. W. Parkes and J. T. Walrond, “Future Construct/Architecture for Modeling and Simulation Support to Joint and Collective Training Across the Continuum of Military Operations”, STO-MP-MSG-143, p. 20, 2019. Available: https://www.sto.nato.int/publications/STO%20Meeting%20Proceedings/STO-MP-MSG-143/MP-MSG-143-10P.pdf.
  • Kazil, D. Masad and A. Crooks, “Utilizing Python for Agent-Based Modeling: The Mesa Framework”, Lecture Notes in Computer Science, vol. 12268. Springer, Cham. 2020. Available: https://doi.org/10.1007/978-3-030-61255-9_30
  • C. Baldwin, B. Sauser and R. Cloutier, “Simulation Approaches for System of Systems: Events-Based versus Agent Based Modeling”, Conference on Systems Engineering Research, Procedia Computer Science, vol. 44, pp. 363 – 372, 2015.
  • Masad, J. Kazil, “Mesa: An Agent-Based Modeling Framework”, Python in Science Conference, 2015.
  • Bankov, “Revolutionising Hybrid Warfare: The Role of Artificial Intelligence”, Annual Conference of Crisis Management and Disaster Response Centre, 2023.