ویژگی‌های نظام فرماندهی و کنترل یکپارچه زیرساخت‌های شهری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد، دانشگاه دفاع ملی و تحقیقات راهبردی، تهران، ایران

2 دانشیار، دانشگاه خاتم الانبیاء (ص)، تهران، ایران

3 رئیس مرکز مطالعات سازمان پدافند غیرعامل کشور

چکیده .

در دنیای امروز، شهرها به شبکه‌ای پیچیده از زیرساخت‌ها مانند سیستم‌های حمل و نقل، تأسیسات آب و برق، ارتباطات و فناوری اطلاعات، بهداشت و سلامت و ... وابسته هستند. شهرها به عنون پیچیده‌ترین ساخته دست بشر، همواره از جمله اولین فضاهایی هستند که بر اثر خطرات طبیعی و یا انسانی تهدید می‌شوند بطوری‌که این اختلالات می‌توانند پیامدهای جبران‌ناپذیری برای شهر و جامعه شهری داشته باشند. شهر در حیات مدنی از سه رکن اصلی که عبارتند از: شهروندان (مردم)، کالبد شهر (زیرساخت‌ها) و مدیریت شهری تشکیل شده است. عملکرد مناسب زیرساخت‌های شهری به عنوان یکی از دارایی‌های شهری در حوزه شهر ضامن رفاه اجتماعی، رونق اقتصادی و ثبات سیاسی در شهرها هستند. به همین دلیل است که در جنگ‌ها و درگیری‌های نظامی، زیرساخت‌های شهری از جمله اولین و مهم‌ترین اهدافی هستند که مورد حملات دشمنان قرار گرفته و در هنگام وقوع بلایا و حوادث طبیعی، در معرض خطر جدی قرار می‌گیرند. فرماندهی و کنترل یکپارچه با ارائه یک نظام یکپارچه برای جمع‌آوری داده‌ها، تجزیه و تحلیل اطلاعات و اتخاذ تصمیمات هوشمند، راه حلی برای بهبود کارایی و پایداری زیرساخت‌های شهری ارائه می‌دهد. این مقاله به بررسی ویژگی‌های اصلی فرماندهی و کنترل یکپارچه در زیرساخت‌های شهری می‌پردازد. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: یکپارچگی اطلاعات، امنیت سراسری،  پاسخگویی سریع و هوشمندانه،تخصیص منابع لازم، مدیریت ریسک پیشرفته، تصمیم‌گیری هوشمندانه، هماهنگی و همگرایی در مدیریت منابع و تسهیلات، کاهش هزینه‌ها. این تحقیق که از نوع کاربردی و توسعه‌ای می‌باشد، با رویکرد آمیخته و استفاده از روش کتابخانه‌ای، (با ابزار فیش برداری) و میدانی (با ابزار مصاحبه و پرسشنامه) با هدف تعیین ویژگی‌های ساختاری حاکم بر نظام فرماندهی و کنترل یکپارچه زیرساخت‌های شهری و هچنین اولویت‌بندی آن‌ها انجام شده است. مصاحبه هدفمند با 15 نفر از مدیران و خبرگان مدیریت شهری و بحران و نیز فرماندهی و کنترل انجام گرفت و سپس جامعه آماری به تعداد 30 نفر و حجم نمونه جهت توزیع پرسشنامه با فرمول کوکران 28 نفر تعیین گردید که در طی روند تحقیق و با روش پرسشنامه از بین 33 ویژگی احصاء شده، 5 ویژگی اول نظام فرماندهی و کنترل یکپارچه زیرساخت‌های شهری تعیین گردید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Features of the Integrated Command and Control System of Urban Infrastructure

نویسندگان [English]

  • GH. R. Jalali farahani 1
  • I. Bakhtiari 2
1 Professor, National Defense and Strategic Research University, Tehran, Iran
2
3
چکیده . [English]

In today's world, cities depend on a complex network of infrastructures such as transportation systems, water and electricity facilities, communication and information technology, health and health, etc. Managing and controlling these systems separately leads to waste of resources, lack of coordination and slow response in emergency situations. Cities, as the most complex human creation, are always among the first spaces that are threatened by natural or human hazards, so that these disturbances can have irreparable consequences for the city and the urban society. The city in civil life consists of three main pillars, which are: citizens (people), city body (infrastructure) and urban management. The proper       functioning of urban infrastructure as one of the urban assets in the city area guarantees social welfare, economic prosperity and political stability in cities. This is why in wars and military conflicts, urban  infrastructure systems are among the first and most important targets that are attacked by enemies and are at serious risk during disasters and natural disasters. Integrated command and control provides a solution to improve the efficiency and sustainability of urban infrastructure by providing an integrated system for data collection, information analysis and intelligent decision making. This article examines the main  features of integrated command and control in urban infrastructure. Among these features, the following can be mentioned: information integration, global security, fast and intelligent response, allocation of    necessary resources, advanced risk management, intelligent decision-making, coordination and  convergence in resource and  facility management, cost reduction. This research, which is of an applied and developmental type, with a mixed approach and the use of the library method, (with the survey tool) and the field method (with the  interview and questionnaire tool) with the aim of determining the structural characteristics governing the integrated command and control system of urban infrastructures and also They have been prioritized. A  targeted interview was conducted with 15 managers and experts in urban and crisis management, as well as command and control, and then the statistical population was  determined to be 30 people and the sample size to distribute the questionnaire was determined to be 28  people using the Cochran formula. Among the 33 features counted, the first 5 features of the integrated command and control system of urban infrastructure were determined.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Command and Control
  • Urban Infrastructure
  • Integrated Urban Management
  • Passive Defense
  • Crisis Managemen

Smiley face

[1]    بهزادفر، مصطفی، زیرساخت‌های شهری، 1397.
[2]    س. پ. غیرعامل، آنچه شهرداران باید از پدافند غیر عامل بدانند، 1397.
[3]    خیراتی، عباس، “راهبردهای کلان پدافند غیرعامل در حوزه زیرساخت‌های شهری در برابر تهدیدات تروریستی،” 1402.
[4]    عمید، حسن، فرهنگ عمید، 1335.
[5]    عالم، عبدالرحمن، بنیادهای علم سیاست، 1401.
[6]    تقوی، سیدحسین، “تبیین مدل مدیریت نظام‌مند نبوی،” 1391.
[7]    پناهی، علی، نگرشی جدید بر سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت، 1377، ص 36.
[8]    بختیاری ایرج و جلالی فراهانی غلامرضا ، تبیین عوامل مؤثر بر نظام فرماندهی و کنترل سازمان پدافند غیر عامل، 1397.
[9]    حسینی، سید احمد و کیا، علی، مهندسی سیستم‌ها، موسسه علمی تحقیاتی صنایع دفاعی، 1395.
[10]  برتالانفی لودویگ، نظریه عمومی سیستم‌ها، 1968.
[11]  درک، هیچنز، کاربرد اندیشه سیستمی، 1382،ص43
[12]  Introduction to Multisensor Data Fusion: Multimedia Software and User’s Guide, Tech Teach6, Inc4,1996.
[13]  حقیری، علی اصغر، فرماندهی و کنترل، 1384،صص 23-24.
[14]  O. Heino and A. Takala, "Critical infrastruture: the operational environment in cases of sever disruption, 2019.
[15]  D. Grimsey and Lewis, "Evaluating the risks of public-private partnerships for infrastructure projects," pp.  107-118, 2002.
[16]  P. Brahmachary, "Development of infrastructure in the district of Nagaland," 2014.
[17]  S. Graham and C. McFarlane, "Infrastrutureal lives: Urban infrastructure in context, 2015.
[18]  Europen Critical Infrastructure Protection (ECI), 2014.
[19]  European Commission. Building a Green Infrastructure for Europe, 2013.
[20]  س. پ. غیرعامل، سند راهبردی پدافند غیرعامل، 1391.
[21]  S. H. Wang, "An Analytical Model for Benchmarking the Development of National Infrastructure Items Against those in Similar Countrie," 2016.
[22]  Department of Homeland Security, NIPP, 2013.
[23]  European Critical Infrastructure (ECI), 2008.
[24]  Deshkar,S.,Community Resilience Approach for Prioritizing Infrastructure Development in Urban Areas, 2016.
[25]  س. پ. غیرعامل، سند راهبردی پدافند شهری، 1399.
[26]  J. P. Peerenboom and R. E. Fisher, "System and Sector Interdependencies," 2010.
[27]  Y. Y. Haimes, "Modeling and Managing Interdependent Complex Systems of Systems," 2019.
[28]  J. Monstadt and M. Schmidt, "urban resilience in the making? The governance of critical infrastructures in German cities,"  Urban Studies journal, 2019.
 
 
[29]  R. Papa, A. Galderisi, M. C. Vigo Majello,and E. Saretta, "Smart and Resilient Cities. A systemic Approach for Developing," Journal of Land Use, Mobility and Environment,2015.
[30]  Y. Wanga, J. Shenb, W. Xiangc, and J. Q. Wang, "Identifying Characteristics of Resilient Urban Communities Through a Case Study Method," Urban Management, 2018.
[31]  جعفری زاده، حسین، اولویت‌بندی تهدیدات نظامی - امنیتی فضای شهری جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر اثرگذاری ملاحظات پدافند غیرعامل، 1398.
[32]  عبدالله خانی، علی، نظریه های امنیت، 1389.
[33]  محمد، افشار، طرح راهبردی حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی کشور، 1399.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  • تاریخ دریافت: 18 خرداد 1403
  • تاریخ بازنگری: 24 مرداد 1403
  • تاریخ پذیرش: 05 دی 1403
  • تاریخ انتشار: 30 فروردین 1404