تحلیل رفتار دال عرشه پل بتن مسلح تحت بارگذاری انفجار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود، شاهرود، ایران

2 استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود، شاهرود، ایران

3 استادیار، دانشکده مهندسی معدن، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود، شاهرود، ایران

چکیده .

در دهه‌های اخیر حملات تروریستی فراوانی در سراسر دنیا به وقوع پیوسته که صدمات مالی و جانی بسیاری را بر جای گذاشته است. این رویدادها احساس نیاز بیشتری در مهندسان به طراحی سازه‌های مقاوم در برابر انفجار را ایجاد کرده است. پل‌ها به عنوان یکی از سازه‌های مهم در سیستم‌های حمل و نقل، می‌توانند هدف جذابی برای حملات تروریستی باشند. بنابراین تحلیل و بررسی بارگذاری انفجاری بر روی این سازه دارای اهمیت بالایی است. با توجه به فراوانی و گسترش ساخت پل‌های عرشه بتنی در ایران، این پژوهش به بررسی و تحلیل عددی دال عرشه‌ی یک پل بتن مسلح پرداخته است. پارامترهای مورد بررسی در این تحقیق، شامل جابجایی و خیز عرشه، تنش، حذف المان، مقدار تخریب عرشه و نحوه شکل گیری ترک‌ها، تغییر فاصله مقیاسی و جرم ماده منفجره است. همچنین، از نرم افزار اجزای محدود LS-DYNA، برای مدلسازی استفاده شده است. نتایج نشان می‌دهد، بر روی عرشه‌های بتنی در پل‌ها، پارامترهای مقدار و محل انفجار بسیار حائز اهمیت و موثر بوده به نحوی که خرابی‌های وسیعی را در سطح انفجارهای نزدیک به وجود می‌آورد. بر اساس نتایج بدست آمده با افزایش وزن ماده منفجره، مقادیر جابجایی و تنش در سازه افزایش می‌یابد به گونه‌ای که بعد از انفجار 250 کیلوگرم ماده منفجره در هوا ترک هایی خطی شکل ایجاد گردید در حالی که، بعد از انفجار 500 کیلوگرم ماده منفجره بر روی سطح عرشه پل بتنی، تخریبی کروی پانچ مانند به قطر تقریبی 4/2 متر ایجاد شده است. همچنین، با تغییر ماده منفجره از250 کیلوگرم به 500 کیلوگرم TNT، مقدار جابجایی برای مرکز عرشه پل 5/5 برابر و با تغییر ماده منفجره از 500 کیلوگرم به 700 کیلوگرم TNT، 5/2 برابر افزایش مقدار جابجایی وخیز عرشه را شاهد خواهیم بود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analysis of reinforced concrete bridge deck slab behavior under blast loading

نویسندگان [English]

  • yaser moeini 1
  • ahmad ganjali 2
  • mohammad taji 3
1 PH.D student,Department of Civil Engineering,shahrud branch,Islamic Azad University,shahrood,iran
2 Assistant Professor, Department of Civil Engineering,shahrood branch,Islamic Azad University,shahrood,iran
3 Assistant Professor, Department of Mining Engineering, Islamic Azad University, Shahrood Branch, Shahrood, Iran
چکیده . [English]

In recent decades, many terrorist attacks have occurred all over the world, which have left many financial and human damages. As a result of these events, engineers felt the need to design explosion-resistant structures. Among the important structures in transportation systems arebridges. On the other hand, this important structure can be an attractive target for terrorist attacks.Therefore, the analysis and investigation of explosive loading on this structure is of great importance. Due to the frequency and expansion of the construction of concrete deck bridges in Iran, this research has investigated and numerically analyzed the deck slab of a reinforced concrete bridge. The parameters investigated in this research include deck displacement and deflection,stress, element removal, the amount of deck destruction and how cracks are formed, the change in scale distance, and the mass of the explosive material. Also, LS-DYNA finite element software has been used for modeling. The results show that on the concrete decks in the bridges, the parameters of the amount and location of the explosion are very important and effective in such a way that it causes extensive damage at the level of the nearby explosions. Based on the results obtained, with the increase in the weight of the explosive, the displacement and stress values ​​in the structure increase in such a way that with the change of the explosive from 250 kg to 500 kg of TNT, the displacement value for the center of the bridge deck is 5.5 times and with the change Explosive material from 500 kg to 700 kg of TNT, we will see a 2.5 times increase in the displacement of the deck.

کلیدواژه‌ها [English]

  • reinforced concrete bridge deck
  • explosive loading
  • numerical
  • analysis
  • ls_dyna

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 05 اسفند 1403
  • تاریخ دریافت: 28 مهر 1403
  • تاریخ بازنگری: 23 آذر 1403
  • تاریخ پذیرش: 05 اسفند 1403
  • تاریخ انتشار: 05 اسفند 1403