برنامه‌ریزی تاب آور در برابر اختلالات و تعیین مکان بهینه برای سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی سیار در ریزشبکه‌های هوشمند

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

2 شرکت توزیع نیروی برق استان آذربایجان شرقی

چکیده .

باتری‌ها به‌عنوان یکی از انواع ذخیره‌سازهای انرژی الکتریکی، نقش مهمی در افزایش تاب‌آوری شبکه‌های توزیع در برابر رویدادهای شدید؛ مانند سیلاب‌ها ایفا می‌کنند. بااین‌حال، بهره‌برداری از این تجهیزات صرفاً برای افزایش تاب‌آوری، از نظر اقتصادی توجیه‌پذیر نیست. در این مقاله، رویکردی نوآورانه برای استفاده از باتری‌های نصب‌شده بر روی خودرو ارائه شده است که باقابلیت جابه‌جایی از طریق مسیرهای حمل‌ونقل عمومی، امکان ایجاد ریزشبکه‌های پویا و کاهش خاموشی‌ها در مناطق بحرانی را فراهم می‌کند. نوآوری اصلی این مطالعه، توسعه یک چارچوب بهینه‌سازی دومرحله‌ای است که در مرحله نخست، مکان‌یابی بهینه و سرمایه‌گذاری در ماژول‌های ذخیره‌ساز باتری را به حداکثر می‌رساند و در مرحله دوم، تغییر مسیر این ماژول‌ها برای مقابله با سیلاب‌های شدید و اطمینان از تداوم تأمین انرژی را ممکن می‌سازد. رویکرد پیشنهادی بر روی شبکه‌های توزیع شعاعی با ۱۵، ۳۳ و ۸۵ باس آزمایش شده است. نتایج نشان می‌دهد که استفاده از باتری‌های سیار در مقایسه با باتری‌های ثابت، به طور قابل‌توجهی قطع بار را کاهش می‌دهد؛ به‌طوری‌که میانگین محدودیت بار در این حالت 11٪ کمتر است. همچنین، در بین سه سناریوی مورد بررسی، سناریویی که از باتری‌های سیار استفاده می‌کند، کمترین مقدار تابع هدف را ارائه داده و بهینه‌ترین عملکرد را دارد. این روش توانسته است خاموشی‌ها را تا ۳۵٪ کاهش داده و هزینه‌های کلی بهره‌برداری و سرمایه‌گذاری را تا ۲۲٪ بهینه کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Resilient planning against disturbances and optimal location determination for mobile energy storage systems in smart microgrids

نویسندگان [English]

  • Sina Samadi Gharehveran 1
  • Mahrooz Nasiri 2
1 Faculty of Electrical and Computer Engineering, University of Tabriz, Tabriz, Iran
2 East Azerbaijan Electric Power Distribution Company
چکیده . [English]

Batteries, as one of the types of electrical energy storage devices, play an important role in increasing the resilience of distribution networks against extreme events such as floods. However, the use of these devices solely for increasing resilience is not economically justified. In this paper, an innovative approach is presented for the use of vehicle-mounted batteries that, with the ability to be moved through public transportation routes, enable the creation of dynamic microgrids and reduce outages in critical areas. The main innovation of this study is the development of a two-stage optimization framework that, in the first stage, maximizes the optimal location and investment in battery storage modules and, in the second stage, enables the rerouting of these modules to cope with extreme floods and ensure the continuity of energy supply. The proposed approach has been tested on radial distribution networks with 15, 33, and 85 buses. The results show that the use of mobile batteries significantly reduces load shedding compared to fixed batteries, with the average load cap being 11% lower. Also, among the three scenarios studied, the scenario using mobile batteries provides the lowest objective function value and the most optimal performance. This method has been able to reduce outages by 35% and optimize overall operating and investment costs by 22%.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Microgrid
  • Resilient
  • Two-level optimization
  • vehicle-mounted storage

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 05 اسفند 1403
  • تاریخ دریافت: 12 آذر 1403
  • تاریخ بازنگری: 17 دی 1403
  • تاریخ پذیرش: 05 اسفند 1403
  • تاریخ انتشار: 05 اسفند 1403