محاسبه سرعت کلیه نقاط متحرک، از موضوعات مهم پردازش تصویر میباشد. روشهای موسوم به «استخراج بردارهای شار نوری از دنباله تصاویر» در این راستا مطرح میباشند. کاربردهای مختلف شار نوری در امور نظامی از جمله: رهگیری هدف، PIV، یافتن عمق تصویر، کنترل هواپیماهای بدون سرنشین، مسافتسنجی، کنترل ربات و... بر هیچ کس پوشیده نیست. با توجه به ماهیت غیر فعال بودن سیستم تصویربرداری و محاسبه شار تصاویر، بهکارگیری چنین سیستمی در کاربردهای پدافند غیرعامل مناسب خواهد بود. اگر چه تا به حال، روشهای موفق و متعدد شار نوری مطرح شدهاند، لیکن پیادهسازی این روشها به لحاظ بار محاسباتی و کند شدن پاسخ سیستم بهکارگیرنده معمولاً به صرفه نبوده است. انتخاب سختافزاری سریع و همچنین انتخاب الگوریتمی مناسب که قابل پیادهسازی بر سختافزار مذکور بوده و منجر به تولید یک سیستم استخراج بردارهای شار نوری صحنه باشد موضوع مقاله حاضراست. الگوریتم مورد استفاده در این رابطه، روش شار نوری هرن و شانک و سختافزار انتخابی FPGA نوع Spartan 3A DSP3400 محصول شرکت Xilinx میباشد. در این مقاله پس از پیادهسازی شار نوری هرن و شانک نتایج حاصل از پیادهسازی با تصاویر استاندارد، تست و مورد بررسی قرار میگیرند.