الزامات طراحی و چیدمان راه‌بندهای استوانه‌ای به منظور حفاظت از عابرین پیاده در برابر تهدیدات خودروی حامل مواد منفجره

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران.

2 دکترای مدیریت راهبردی پدافند غیرعامل، دانشگاه عالی دفاع ملی، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر

چکیده

امروزه یکی از چالش‌هایی که محیط‌های مصنوع و عرصه‌های عمومی شهر با آن مواجه‌اند تروریسم است. ساختمان‌های مهم و اماکن شلوغ به دلیل سهولت دسترسی، حفاظت امنیتی کم، پیش‌بینی بالای نرخ تلفات و داشتن تأثیر سیاسی در صورت یک حمله موفقیت‌آمیز؛ هدفی جذاب برای تروریست‌ها به‌حساب می‌آیند. از این‌رو، آشنایی با روش‌های متداول مبارزه با اقدامات تروریستی و چگونگی مقابله با تهدیدات مستمر تروریسم جهانی و داخلی اهمیت دارد. مدیران و طراحان شهری، ملزم به درنظرگرفتن اقدامات کاهنده خطر خودروی متخاصم به هنگام طراحی ساختمان‌های در دسترس عموم و فضاهای باز عمومی هستند. یکی از این اقدامات، بهره‌گیری از راه‌بندهای استوانه‌ای است که با ایجاد فاصله گریز از انفجار، نقش به سزایی در کاهش تلفات مالی و جانی ایفا می‌کند. هدف از این پژوهش، تدوین الزامات طراحی و چیدمان راه­بندهای استوانه‌ای برای حفاظت از عابرین پیاده در برابر تهدیدات خودروی حامل مواد منفجره است. روش تحقیق در این مطالعه توصیفی است و مطالب مورد نظر با بهره­گیری از شیوه­های مرور متن در بستر مطالعات کتابخانه­ای با تأکید بر اسناد و مراجع دولتی بریتانیا گردآوری شده است. درنهایت، یافته ها مؤید آن است که راه­بندهای استوانه­ای علاوه­بر کارکرد ذاتی خود که مقابله با ورود خودروهای متخاصم است بر نحوه حرکت و رفتار عابرین پیاده، اثر ­گذارند؛ بنابراین، باید پس از تحلیل سایت و نیز بررسی رفتار عابرین پیاده، آن‌هم بر اساس استانداردهای فنی معین، نسبت به چیدمان و طراحی راه­بندهای استوانه­ای اقدام نمود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Design and Layout of Bollards to Protect Pedestrians Against Vehicle-Borne Improvised Explosive Device

چکیده [English]

Nowadays, terrorism is one of the challenges that the built environments and public realm are faced with. Due to their ease of access, little protective security, the prospect for high casualty rates and political impact in the event of a successful attack, highly-important buildings and crowded places are considered attractive targets for terrorists. Therefore, how to deal with the ongoing threat of global and domestic terrorism are important. Urban managers and designers need to consider the hostile vehicle mitigation when designing buildings accessible to the public and public open spaces. One of these measures is the use of bollards, which plays a significant role in reducing property and human losses by creating a stand-off distance. The aim of this research is acquaintance with requirements of the bollards design and layout in order to protect pedestrians against the vehicle-borne improvised explosive device threats. The research method of the study is descriptive and the contents have been collected by using the approach of review in the context of documentary studies, based on the documents and references provided by the UK government. Finally, the findings confirm that the bollards affect the movement and behavior of pedestrians. So, after site analysis and also studying the behavior of pedestrians based on the certain technical standards, the bollards design and layout should be implemented.       

کلیدواژه‌ها [English]

  • Design and Layout
  • Bollards
  • Protect Pedestrians
  • Vehicle-Borne Improvised Explosive Device
  1. مجلس شورای اسلامی، آیین‌نامه­های اجرایی قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، 1383.##
  2.  اصغریان جدی، احمد، الزامات معمارانه در دفاع غیرعامل پایدار، تهران، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی، 1383.##
  3. فرزام شاد، مصطفی، ملاحظات طراحی محوطه‌ها از منظر پدافند غیرعامل، فصلنامه علمی- ترویجی پدافند غیرعامل، سال دوم، شماره 1، ص. 58، 1389.##
    1. Federal Emergency Management Agency, 426, Reference Manual to Mitigate Potential Terrorist Attacks Against Buildings, 2003.##
    2. Home Office, “Protecting Crowded Places: Design and Technical Issues,” London: Home Office, 2012.##
    3. Centre for the Protection of National Infrastructure, “Integrated Security: A Public Realm Design Guide for Hostile Vehicle Mitigation,” London: CPNI, 2nd Edition, 2014.##
    4. U.S. Department of the Treasury/Bureau of Alcohol, Tobacco and Firearms, “Vehicle Bomb Explosion Hazards and Evacuation Distance Table,” 1999. Available: http://www.cffjac.org/go/jac/?LinkServID=A7 1D24BE-1CC4-C201-3EAFCB814A9CC78D. [Accessed: Sept. 13, 2017].##
    5. “Designing out Crime Research Center,” Safe Place, Hostile Vehicle, 2007.##
    6. “Federal Emergency Management Agency,” 430, Site and Urban Design for Security, 2007.##
    7. Royal Institute of British Architects & TPS Carillion Company, RIBA guidance on designing for  counter-terrorism, London: RIBA, 2010.##
    8. Centre for the Protection of National Infrastructure, “Vehicle Security Barriers within the Streetscape,” London: Department for Transport, 2011.##
    9. Australia-New Zealand National Counter-Terrorism Committee, “Hostile Vehicle Guidelines for Crowded Places,” 2017.##
    10. Centre for the Protection of National Infrastructure, “Bollards and Pedestrian Movement,” London: Department for Transport, 2013.##